Lyt til artiklen:

Ljungby opgraderer kabinekomforten med ny affjedring

00:00
Hastighed: ???x
01:51

- Vores komfort har altid været i særklasse. Med vores kabineaffjedring får man en helt anden oplevelse af at køre hjullæsser. Men vi må også erkende, at i meget krævende arbejdsmiljøer, hvor der opstår hårde og dybe ryk, har affjedringen nogle gange været lidt for langsom til at rette sig op igen, fortæller Rene Eriksen, der er sælger for Ljungby Danmark.

- Det er ikke noget, vi direkte har hørt som klager fra kunder, men noget vi selv har observeret og gerne ville forbedre, siger Rene Eriksen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den vigtigste ændring er indførelsen af væsentligt større hydraulikblokke, som kan føre olien hurtigere rundt.

rich-media-2
Kabineaffjedringen er noget, som Ljungby har været kendt for i utallige år, og er noget virksomhedens kunder vælger deres hjullæssere på. Foto: Esben Henneberg.

- Når der kommer et kraftigt stød, for eksempel når kabinen trykkes ned i fronten eller bagenden, kunne vi tidligere godt se, at det tog for lang tid, før den rettede sig op igen. Nu går det langt hurtigere, og det gør en verden til forskel, siger Rene Eriksen.

Ljungby hopper med på det elektriske

Se også:

Ljungby hopper med på det elektriske

Kabineaffjedringen har i mange år været et kendetegn for Ljungby, og ifølge Rene Eriksen er det netop komforten, mange kunder vælger maskinerne på.

Ny transmission

- En anden vigtig og rigtig fed opdatering er den nye transmission - nærmere bestemt en opdatering af den velkendte ZF powershift-transmission, siger Rene Eriksen.

Men hvorfor ikke en trinløs transmission?

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er faktisk et simpelt svar: Der er simpelthen ikke plads til det. Den måde vores hjullæssere er konstrueret på, gør, at en trinløs transmission bliver for lang, og vil gå ud over maskinens opbygning, understreger Rene Eriksen og forsætter:

- Derfor holder vi os til powershift, og vi ved, det fungere og er holdbart. Men med den nye version er vi så tæt på trinløs, at man næsten glemmer, man kører med powershift, så det kan kommende kunder glæde sig til at prøve. Og ja, der er masser af trækkraft i sådan en transmission, siger han.

rich-media-5
Hvis man skal se, hvordan man ved, at den nye transmission er i, kan ses på lygten, hvor indmaden er blevet sort. Foto: Esben Henneberg.