Fra begyndelsen af oktober vil borerigge arbejde i delområderne ved linjeføringen for den kommende 3. Limfjordsforbindelse.
Dermed sætter Vejdirektoratet gang i undersøgelserne for at have så meget viden om jordbundsforholdene som muligt i arbejdet med projektering af motorvejen - og for at have så megen information som muligt med i et snarligt udbud til entreprenører.
- Det er et omfattende arbejde, vi sætter i gang nu. Vi skal have lavet mere end 200 planlagte geotekniske boringer og et endnu ukendt antal lagfølgeboringer til afgrænsning af blødbund i området, fortæller projektchef Inge Birkegaard Damsgaard i en pressemeddelelse fra Vejdirektoratet.
- De dybeste boringer forventes at gå 40 meter under terrænniveau, fortæller projektchefen, der er ansvarlig for tunnelbyggeriet under Limfjorden.
Inddelt i fire delområder
Linjeføringen for den kommende 3. Limfjordsforbindelse er inddelt i fire områder: Delområde 1: Østerå, delområde 2: Mølholm, delområde 3: Egholm og delområde 4: Verdens Ende.

Vejdirektoratet har indgået aftale med borefirmaet Andreasen & Hvidberg med Franck- Miljø og Geoteknik som underleverandør, hvorfor borerigge fra begge firmaer vil være synlige i områderne.
Forventningen hos Vejdirektoratet er, at der vil blive boret i alle fire områder samtidigt, og måske er det nødvendigt at undersøge enkelte delområder flere gange.
Berørte lodsejere bliver adviseret om arbejdet, inden det går i gang, gør Vejdirektoratet opmærksom på.
Beskyttede naturområder
Arbejdet indebærer også boringer i både beskyttede naturområder og i forurenede områder.
I naturområder bliver arbejdet udført under størst mulig hensyntagen til områderne, for eksempel ved brug af køreplader eller borerigge på bælter. Generelt vil kørsel i områderne blive minimeret mest muligt, gør Vejdirektoratet opmærksom på.
- Der er blevet lavet en kortlægning af at beskyttet natur i området, og det skal vi naturligvis passe så godt på som muligt, når vi skal ud at foretage disse boringer, siger projektchef Inge Birkegaard Damsgaard.
- Der er blandt andet registreret rikær, orkideer, strandeng, og så er der diget på Egholm, som vi skal passe på, siger hun.
Iklædt beskyttelsesdragter
I delområde 2 (Mølholm) og 4 (Verdens Ende), som er forurenede områder, vil boremedarbejderne til tider være iklædt beskyttelsesdragter og åndedrætsværn.
I begge områder bliver den opborede jord samlet i containere, der bliver opstillet nær borestederne. Vejdirektoratet opfordrer offentligheden til at holde sig på afstand af borearbejdet, mens det foregår.
- Vi har på forhånd kendskab til et aktivt slamdepot, spulefelt og en gammel asbestfyldplads, så derfor tager vi vores forholdsregler, både for dem der arbejder på stedet, og for de borgere der er ude og nyde naturen.
- Vi har sat skilte op på begge sider af fjorden, som informerer om, hvad vi er i gang med at undersøge, forklarer Inge Birkegaard Damsgaard.
De geotekniske undersøgelser på strækningen for den kommende 3. Limfjordsforbindelse bliver gennemført frem mod sommeren 2026.






























































