Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Munck afleverer landingsbane i Ilulissat
Munck Civil Engineering Arctic har færdiggjort et enormt stykke arbejde i Grønland. Sidste år afleverede entreprenøren en 2200 meter lang landingsbane i Nuuk lufthavn, og nu kan man altså vinge endnu en af.
Landingsbanen i Ilulissat er nemlig også færdig og blev afleveret d. 10. oktober.
Maskinteknik besøgte projektet for lige præcis et år siden og fik en snak med blandt andre entrepriseleder Mikkel Hovgaard. Bliv klogere på projektet i artiklen herunder.
Sæsonen for årets aktiviteter begyndte i maj, og siden da har man udlagt 80.000 kvadratmeter MacAdam skærver, 60.000 tons asfalt i en periode fra juni til september med kun ét asfalthold. Man har håndteret 1000 tons filler i big bags og anlagt 400.000 kvadratmeter sikkerhedszone i stabilgrus. Dertil har man trukket 90 kilometer ledning under landingsbanen og sat seks kilometer hegn op (2000 borede huller på ca. 1,5 x 1,5 x 1,5 m). Og så stribede man hele landingsbanen op på to uger.

Alt er udført i egenproduktion - også produktionen af de 0-80 millimeter MacAdam skærver, stenmaterialer til asfaltproduktion og alt stabilgrus. I alt har entreprenøren sprængt cirka 6.000.000 kubikmeter fast fjeld på hele projektet og indbygget cirka 8.000.000 kubikmeter sten i forskellige størrelser; fra 0-32 mm sten til 8-10 tons sten.
Se en video af nogle af sprængningerne på projektet herunder.
På spidsbelastningen har 140 medarbejdere været en del af projektet. De har i perioder arbejdet i toholdsskift fra mandag til lørdag - og de er en af grundene til, at Munck Civil Engineering Arctic har kunnet overholde deadline for landingsbanen.
Landingsbanen bliver dog ikke taget i brug før 2026. Indtil da skal der udføres en række tests, og så resterer der stadig lidt arbejder på projektet for Munck Civil Engineering Arctic.
Man skal blandt andet nedtage camp-området inklusiv kontor, beboelsesfaciliteter, værksteder og lagertelte. Dertil skal maskiner og reservedele hjemsendes, og den nye adgangsvej til lufthavnen færdiggøres - den skal løbe hen over den gamle landingsbane. De sidste meter sikkerhedshegn skal desuden opsættes, og flytekniske installationer i den gamle lufthavn skal tages ned. Og så skal et nyt hundeslædespor færdiggøres.

Med den nye internationale lufthavn i Ilulissat, vil man fremover kunne modtage større flyvemaskiner ligesom i Nuuk og Kangerlussuaq.






























































