Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Bureaukrati bremser grøn asfalt
Brancheorganisationen Asfaltindustrien vil være klimaneutral senest i 2045. Det er et ambitiøst mål som kræver, at staten og kommunerne skaber bedre rammer for grøn innovation. Derfor præsenterede branchen for nylig sit første politiske klimaudspil med ni anbefalinger til at sætte fart på den grønne omstilling af vejbyggeri.
- Asfalt er ikke så sort, som mange går og tror. Vi har allerede halveret CO2-udledningen siden 1990, men vi kan komme endnu længere - hvis systemet giver os lov, siger direktør Jakob Svane fra Asfaltindustrien.

Brancheforeningen peger på, at bureaukrati, uklare miljøregler og manglende grøn efterspørgsel i offentlige udbud er nogle af de elementer, der særligt står i vejen for udviklingen.
- Asfaltvirksomhederne vil faktisk gerne den grønne omstilling, men desværre løber de alt for ofte panden mod en mur. Vi når bare ikke i mål, hvis det offentlige ikke efterspørger asfalt med lavere emissioner, eller hvis virksomhederne skal gennemgå årelange godkendelser for at lave små energibesparende ændringer på et asfaltværk, siger direktøren.
Asfaltindustriens klimaudspil indeholder 9 konkrete anbefalinger til at rydde barrierer af vejen for at lette den grønne omstilling og gøre det muligt at blive klimaneutral senest i 2045.
- Grøn omstilling er netop omstilling, og omstilling kræver investeringer. Og investeringer kræver ordentlige rammer, afslutter Jakob Svane.
De 9 klimamål
Herunder er de 9 anbefalinger der skal fremme grøn omstilling i asfaltbranchen:
En baseline-model for CO2--krav i offentlige udbud.
En klimapulje samt flere teststrækninger og pilotprojekter.
Klimaoptimering af materialekrav til asfalten.
Ny fælles udviklingsplatform.
Klimakodeks for kommunale asfaltudbud - og åbenhed for nye løsninger.
Mindre bureaukrati til gavn for miljø og klima. A: Mindre ændringer på anlæg bør ikke udløse nye miljøgodkendelser. B: Ændringer af eksisterende anlæg i landzone skal ikke udløse ny lokalplan. C. Kagenævn skal kun behandle det påklagede.
Gennemskuelige afgiftssystemer - og fritagelse for CO2-afgift på bæredygtige brændstoffer.
National råstofplan, national havnestrategi og støtte til grøn omstilling af vejtransport.
Forlængelse af den statslige Infrastrukturplan 2035.






























































