Lyt til artiklen:

Genbrug og lokale materialer sparede CO2 og knappe råstoffer

00:00
Hastighed: ???x
01:59

Genbrug og bæredygtighed er vigtigt ved store anlægsprojekter, hvor der bruges af vores råstoffer i jorden. Og det kan lade sig gøre. Det viser byggeriet af Ringsted-Femern banen.

- I vores Råstofplan har vi fokus på bæredygtighed og genanvendelse. Vi har en klar målsætning om at reducere brugen af primære råstoffer med 20 procent inden 2032, og denne løsning er et stærkt eksempel på, hvordan det ikke er et urealistisk mål. Det kan nås gennem samarbejde og innovation, lyder det fra Bruno Jerup, formand for Udvalget for grøn omstilling, bæredygtighed og miljø.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For råstoffer som sand, grus og sten, er vigtige for bygge- og infrastrukturprojekter, men det er samtidig ikke-fornybare og knappe ressourcer. Med Banedanmarks projekt på Ringsted-Femern banen har man med det for øje skabt markante gevinster for miljøet. Projektet viser samtidig, hvordan Region Sjællands strategi for bæredygtig råstofforsyning kan omsættes til handling.

Selvom arbejdet med renoveringen blev afsluttet i 2023, er hele projektet først endeligt afsluttet nu. Region Sjælland har nu godkendt de genetablerede graveområder, som sikrer, at der bliver taget højde for, hvordan området skal se ud efter råstofindvindingen, er ophørt.

Baggrunden for projektet var en stor udfordring for Banedanmark. Den gamle banedæmning på Lolland var ustabil og kunne ikke genbruges. I stedet for at hente grus og sten langvejs fra, gav Region Sjælland tilladelse til, at der blev der etableret otte projektnære råstofgrave, hvor man kunne indvinde moræneler. Samtidig blev gamle skærver fra den eksisterende bane knust og genanvendt som underballast i den nye bane.

Projektet har i perioden 2021-2023 leveret over 1 million kubikmeter alternative materialer. Det svarer til cirka 6 procent af den samlede råstofindvinding i Region Sjælland.