Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Tredje generation Eriksson har maskiner i blodet
Er man bare en lille smule interesseret i entreprenørmaskiner, så lægger man med garanti og næsten dagligt mærke til mange af de dumpere og gravemaskiner fra M.J. Eriksson, som optræder i stort tal, hvis man for eksempel kører på E45 mellem Skanderborg og Vejle. Eller på E20 mellem Middelfart og Odense, eller ved Kalundborgmotorvejen .... Eller rigtig mange andre steder.
Langs de store infrastrukturprojekter tælles de hvide gravemaskiner i dusinvis, og maskinparken hos M.J. Eriksson hører da også til blandt de absolut største herhjemme.
Jeg har hørt om maskiner fra min far hele livet. Det gik han meget op i, og man kan næsten sige, at jeg har det i blodet.
Maskinansvarlig Martin Eriksson, M.J. Eriksson A/S
Fra produktion til maskinchef
Siden 1. oktober sidste år har Martin Eriksson været maskinansvarlig hos den store entreprenørkoncern. Et ansvarsområde han overtog fra sin far, den nuværende bestyrelsesformand Jørgen Eriksson, som havde - og fortsat har - stor interesse for maskinerne, der bygger Danmark.
- Jeg har hørt om maskiner fra min far hele livet. Det gik han meget op i, og man kan næsten sige, at jeg har det i blodet, fortæller Martin Eriksson.

Han har haft flere forskellige poster i produktionen i familievirksomheden gennem de seneste 16 år, inden han fik titlen "Maskinansvarlig" printet på visitkortet.
- Jeg er uddannet bygningsingeniør og kloakmester og har blandt andet fungeret som entrepriseleder på små og store projekter gennem årene. Men nu har jeg fuldt fokus på at vedligeholde og modernisere maskinparken, fortæller den 45-årige til Maskinteknik, da vi sætter ham stævne på kontoret i Karlslunde.
Indkøb, salg og service
Med en omsætning på knap 3,7 milliarder kroner i seneste regnskabsår og med omkring 800 ansatte er der godt gang i de store entreprenørmaskiner. Derfor har Martin Eriksson og resten af teamet travlt med at sørge for at holde maskinparken kørende og up-to-date. Kigger man i årsregnskabet, finder man en post med investeringer på 173 millioner kroner, som primært handler om modernisering og udvidelse af maskinparken.
- Vi skal sørge for at forny maskinparken, så den hele tiden fremstår i god stand, og en del af arbejdet består naturligvis i indkøb. Og så holder vi naturligvis øje med standen på alle vores maskiner, som jo skal sælges igen på et tidspunkt, når de ikke længere opfylder vores behov eller bliver urentable, siger han.
En anden stor del af arbejdet handler om service og klargøring.

- Vi servicerer ikke selv, men vi skal sørge for at planlægge det hele. Desuden har vi nogle folk, der sørger for at vaske, måske male en bagende eller på anden måde shine maskinerne, når det er nødvendigt, siger Martin Eriksson.
Klargøringscenter i Jylland
Nogle entreprenørmaskiner kommer forbi i Karlslunde for klargøring, men det meste foregår ude på pladserne rundt i hele landet.
- Vi planlægger dog at etablere en god klargøringsfacilitet et centralt sted i Jylland i nærmeste fremtid, for det synes jeg, der er behov for, konstaterer han uden at komme nærmere ind på, hvilke lokationer der kan være i spil.
Maskinparken består af omkring 500 større maskiner af mange typer og mærker. Og selvom Liebherr er overrepræsenteret på især gravemaskiner og funderingsmaskiner, så er alle de kendte mærker som blandt andet Cat, Volvo, Komatsu, Hitachi og Takeuchi repræsenteret.
- Gode erfaringer betyder meget, når vi bestiller nyt. Det samme gør maskinførernes ønsker, for dem lytter vi naturligvis også meget til. Vi køber primært den mængde og type maskiner, vi kontinuerligt kan få ud at køre. Resten lejer vi - og vi indlejer faktisk temmelig meget rundt omkring. Især når vi har et behov i en kortere periode, fortæller han.
El-maskiner banker på
Elektriske maskiner med M.J. Eriksson tryk i blå farve er endnu forholdsvis svære at få øje på i landskabet. Men enkelte findes dog.
- Vi har for nylig investeret i en batterielektrisk 13 tons Hitachi gravemaskine, og vi har også Volvos store 23 tons gravemaskine på demo i øjeblikket. Det handler meget om økonomi, for el-maskinerne koster stadig en del mere end de traditionelle dieselmaskiner. Men vi holder øje med markedet hele tiden, for teknologien bliver konstant bedre. Batterier bliver både bedre og billigere, og man kan jo håbe, at det ender med at blive en rimelig forretning - ligesom med el-biler. Men det er det altså ikke i nærheden af endnu, fastslår Martin Eriksson, som tilføjer at infrastrukturen også skal være til stede, så det er muligt at lade maskinerne.
Omstilling med omtanke
Nogle bygherrer ønsker eller kræver el-maskiner, og kan det løbe rundt, så vil M.J. Eriksson gerne investere grønt.
- Den nye Hitachi gravemaskine har vi købt, fordi vi har et større projekt, hvor bygherre ønsker det. Den slags krav vil helt sikkert vokse i den kommende tid, og det er da kun godt for den grønne omstilling. Vi vil jo rigtig gerne gøre vores, men det skal naturligvis være økonomisk ansvarligt, siger han til Maskinteknik.






























































