Abonnementsartikel
Skatteminister Holger K. Nielsen dropper transportafgiften, men ikke tanken om at gennemføre den.
Som et led i regeringens kommende konkurrencepakke bliver den ellers planlagte transportafgift droppet.
Dermed kan erhvervslivet ånde lettet op - virksomhederne har nemlig frygtet den ekstra udgift, de skulle betale for at køre på lande- og motorveje.
- Vi må erkende, at afgiften, som det ser ud lige nu, bliver meget dyr at implementere og administrere - både for statskassen og for virksomhederne. Vi står simpelthen ikke med en holdbar model, siger skatteminister Holger K. Nielsen (SF).
Fastholder interesse i afgiften
Han hæfter sig dog ved, at flere europæiske lande overvejer at implementere lignende afgifter for lastbiler.
- Vi skal hele tiden se på, om der udvikles teknologiske løsninger, som betyder, at det giver mening at overgå til kilometerbaserede kørselsafgifter, siger Holger K. Nielsen og fortsætter:
- Det gælder i forhold til lastbiler, men det gælder også i forhold til personbiler. Regeringen vil fastholde sin interesse i hvilke muligheder, der kan realiseres. Omvendt må vi også være realistiske og sige, at modellen for kørselsafgifter for lastbiler ikke ligger lige for. Gjorde den det, havde vi holdt fast i afgiften.
Tanken om transportafgiften var ikke populær i befolkningen - ifølge Altinget.dk's undersøgelse var over halvdelen af danskerne imod den nu skrottede afgift.