Abonnementsartikel

Tidsbesparende, større overblik, flere detaljer og dermed højere kvalitet. Det er kodeordene for tromlens fremtid.

Tidligere var tromlen et forholdsvis simpelt redskab, og dens fornemste opgave var at komprimere et underlag. Det er det sådan set stadigvæk. Nu er der bare kommet et langt større fokus på, hvor vigtig denne opgave er, samt hvordan man optimerer arbejdsprocessen - og ligefrem bruger arbejdsgangen til at hente oplysninger om underlaget.

Hele denne udvikling er eksemplificeret ved et aktuelt forsøgsprojekt, hvor et Hamm 3412 HT valsetog er udstyret med tre meget interessante elementer. En påmonteret pladevibrator, der kan spare flere arbejdsgange, GPS-styring, der moniterer valsetogets aktiviteter, samt en speciel sensor, der måler hårdheden af det underlag, der komprimeres på.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Giver overblik

Det er Sitech Danmark A/S, der har leveret styrings- og sensorsystemet, et CCS900 3D-system fra Trimble, mens det er entreprenørvirksomheden Barslund A/S, der tester det i forbindelse med et aktuelt motorvejsprojekt.

Landmåler Peter Sjelle fra Spotland Surveyors, som samarbejder med Barslund, har i den seneste tid været med til at bruge systemet aktivt i det daglige arbejde.

Ind til videre er det langt hen ad vejen et spørgsmål om at gøre sig erfaringer med det nye system, for på den måde at få et billede af potentialet. Og der er allerede flere ting, der har vist sig yderst praktiske.

- Føreren kan hele tiden se, hvor tromlen har kørt, og hvor mange overkørsler den har haft på strækningen. Det gør det nemmere at tjekke, om antallet af overkørsler lever op til kravene. Derudover er det muligt fra et centralt sted at se de samme oplysninger, som føreren ser, forklarer Peter Sjelle og tilføjer:

- Det giver også mulighed for at få en fornemmelse af, hvad underlaget består af. Det kan jo variere meget, og nu skal de ikke vente så lang tid på at finde ud af det.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Normalt vil det være en geotekniker, der kommer ud og tager prøver af underlaget - men det er ikke sådan, at geoteknikeren helt kan undværes.

- Vi kan bruge systemet til at vise geoteknikeren, at her er der et problem, som skal undersøges nærmere. Vi kan med andre ord synliggøre, hvis underlaget ikke er i orden.

Dokumentation

Hele konceptet bygger på, at der sidder en sensor, der måler, hvordan tromlen slår i underlaget. Den måler fra cirka 25 centimeters dybde og så ned til omkring to meter, og man kan nærmest sammenligne princippet med et ekkolod på en båd. GPS-systemet sørger så for, at det hele tiden dokumenteres, hvor maskinen befinder sig.

- Sensoren måler styrken af det lag, tromlen kører hen over. Og til forskel fra stikprøver giver det her et 100 procents billede af den strækning, tromlen kører på, forklarer Christian Nielsen, der er direktør for Sitech Danmark.

Lægger man det overvågede antal af overkørsler sammen med det billede, sensoren tegner af underlaget, giver det en samlet dokumentation for, at projektet er i orden, når det afleveres.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- At arbejde med en tromle er nu forbundet med mere teknik. Og det arbejde, tromlen udfører, har jo også indflydelse på den endelige kvalitet. Tidligere var det i højere grad en fornemmelse for, hvor meget der var kørt, som afgjorde, når en strækning var færdig. Det element er væk nu, slår Christian Nielsen fast.

Lukker overfladen

Nu er det ikke kun det nye system fra Trimble, der repræsenterer en udvikling i forhold til det valsetog, Barslund anvender på projektet. For bag på valsetoget 3412 HT fra Hamm sidder en tilføjelse, der straks springer i øjnene.

- Der er tale om et 12-tons valsetog, hvor der er monteret en pladevibrator bagpå, forklarer Finn Nielsen, salgskonsulent ved Wirtgen Danmark A/S, som importerer maskinerne fra Hamm.

Pladevibratoren har den effekt, at når man har kørt over en strækning, får det øverste lag den helt rigtige komprimering. Pladevibratoren lukker så at sige det øverste lag, hvor tromlen komprimerer mere i dybden.

Der er i øvrigt også en anden smart finesse forbundet med vibratoren. Den kan nemlig sideforskydes 800 millimeter ud til hver side. Det betyder blandt andet, at man slipper for at køre med en lille tromle ude i kanterne, hvor de ikke kan køre med valsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Komprimeringsfrekvensen på vibratoren kan i øvrigt indstilles fra 30 til 55 hertz.

Brændstofbesparende

- Det er et nyt koncept, som er bragt til Danmark fra Tyskland, og derfor har vi nu et par maskiner kørende med det, siger Finn Nielsen, der ser et stort potentiale i opbygningen med tromle og pladevibrator.

- Man sparer mange arbejdsgange på det, understreger han.

Selve valsetoget er i øvrigt også interessant i sig selv. Navnet er som sagt 3412 HT, hvor HT står for Hammtronic, som er et elektronisk styresystem. Her reguleres flere ting - blandt andet frekvensen og hastigheden - og det er med til at optimere maskinen.

Finn Nielsen fremhæver i denne sammenhæng, at der på denne type valsetog er en brændstofbesparelse på mellem 20 og 30 procent.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Begejstret bruger

En af dem, der i praksis har stiftet bekendtskab med valsetoget fra Hamm sammen med det nye styringssystem fra Trimble, er Palle Hansen, som er servicemand ved Barslund.

- Det er rigtigt smart, for vi kan bruge den til at køre hen over et stykke, hvor vi så kan se, hvor underlaget er for blødt. Det giver også en stor optimering i arbejdet i forhold til, at vi har en GPS-registrering af, hvor problemerne er, fremhæver han i forhold til Trimble-systemet.

- Det er også en fordel for os, at vi har været med til at teste systemet. Det giver ligesom lidt ekstra, og vi er på forkant med det, når vi formentlig skal til at arbejde mere med det i fremtiden, slutter han af.