Abonnementsartikel

En hurtig og effektiv vintertjeneste kræver ensartet udstyr, lyder erfaringen fra Silkeborg Kommunes Entreprenørgård.

Saltsprederne fra Epoke står side om side afmonteret fra lastbilerne. Bag dem har træerne grønne blade, og få meter derfra står sneplovene side om side omkranses af græs og ukrudt.

Vi befinder os på Entreprenørgården i Silkeborg Kommune i slutningen af juni måned - langt fra vinter, salt, is og sne. Men selv om den danske sommer i skrivende stund endnu ikke har indfundet sig, så vil den på et tidspunkt blive afløst af efterår og siden vinter. Pr. 1. oktober går vintersæsonen i gang for kommuner, entreprenører, vognmænd og andre aktører i vintertjenesten. På det tidspunkt skal beredskabet være på plads, og det er det også i Silkeborg Kommune.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Af 35 ruter på vejene klarer kommunens folk selv de 11, og af 25 ruter på stier og pladser håndteres de 18 også af egne folk.

- Vi har 250 enheder af udstyr - stort og småt. Det dækker alt fra det håndbetjente udstyr til de store lastbilspredere. Af sidstnævnte har vi 12 enheder, og de tager selvfølgelig de største arealer, fortæller Stig Vestergaard Pedersen, teknisk leder på Entreprenørgården.

Ensretning

Den seneste kommunesammenlægning ligger 8,5 år tilbage i tiden, og de mange år er gået med gradvist at tilpasse maskinparken af vintermateriel.

- Vi modtog i den nye Silkeborg Kommune udstyr fra i alt fire kommuner og to amter. Vi havde eksempelvis 41 forskellige modeller af sneplove og dermed 41 forskellige plovskær at holde styr på. Det store antal betød også forskellige ophæng på lastbilerne, forskellige stik og montering af plovene. Vi har med tiden ensrettet, så det blev nemmere at overskue. Vi har i dag 10-12 modeller, siger Stig Vestergaard Pedersen.

Han kan i dag smile og grine af situationen dengang, men han ønsker ikke at stå i samme situation igen nogensinde.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Den første vinter var kaos. Der var mærker og løsninger, som jeg aldrig havde set før, husker han.

I dag har han været hos Entreprenørgården i Silkeborg i 11 år, og derudover har han 25 års erfaring som mekaniker i landbrugsmaskinbranchen.

Salt efter forholdene

Entreprenørgården kører som udgangspunkt med befugtningsspredere.

- Vi synes, at den type spreder passer godt til de forskellige vejrsituationer, der kan opstå og den måde, vi kører på. De har desuden alle samme størrelse, så vi hurtigt og med få justeringer kan flytte dem rundt til andre lastbiler, hvis der er nedbrud. De 11 lastbilspredere kører fast, og så har vi en ekstra klar til nødstilfælde, siger Stig Ves­tergaard Pedersen.

Deres eget centrale lager kan rumme op til 4.000 tons salt. Derudover er der fire mindre satellitstationer rundt i kommunen til stier og pladser, som hver især kan ligge inde med op til 10 tons.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi kan også sprede rent salt, hvis der ligger meget tøsne på vejene. I de tilfælde er der rigeligt med væske på vejene til saltet. Så er der ingen grund til at befugte det først. Det vurderer vi altid efter forholdene, fortæller den tekniske leder.

Skal fungere optimalt

Bortset fra de store ladspredere, som Epoke vedligeholder og servicerer, klarer Entreprenørgården selv resten.

- Det er alt fra skift af skær og hjul til tilpasninger og opbygninger. Alt svejsearbejde og arbejde med hydraulikken klarer vi også selv.

I det hele taget er der meget fokus på at være klar, når vintersæsonen sætter ind. Her spiller ensretningen igen en stor rolle, og det understreges igen i indkøbspolitikken.

- Vi har en løbende udskiftning af materiel hvert år, så vi har det bedste udstyr på de vigtigste ruter. I forhold til plovene er de næsten alle af samme type. Plovskær og reservedele er ens på en stor del af plovene, hvilket gør det nemmere at styre, når plovene kører for fuldt tryk. Det er ligeledes hurtigt at flytte en plov til en anden lastbil, da det er ens ophæng og radiostyring, hvis der skulle blive behov for det. Måske kunne vi finde andre modeller af sneplove og saltspredere, som ville være billigere, men man kan hurtigt brænde mange 500 og 1.000 kr. sedler af ved at ændre opsætningen og monteringen. Når det er vinter, skal udstyret køre. Da skal det fungere optimalt, og i sådan en situation tæller forskelligheden ikke som en fordel, siger Stig Vestergaard Pedersen.