Abonnementsartikel

Med en baggrund som kloakentreprenør ved direktøren i Apacta A/S, Anders Risager, hvad der kræves, når man er ude og løse en kloakopgave.

Mange digitale værktøjer er ofte udviklet af folk med en baggrund inden for IT-verdenen - som ikke nødvendigvis har stor praktisk erfaring inden for den branche, de sælger løsninger til. Det er der som sådan ikke noget galt i - og løsningerne kan også være ganske fine.

For virksomheden Apacta A/S, som leverer digitale værktøjer til blandt andet tidsregistrering og kvalitetssikring, er tingene imidlertid vendt lidt på hovedet. Medstifter og direktør Anders K. Risager har nemlig en fortid som selvstændig kloakmester, og han er endda tidligere vinder af konkurrencen DM i Kloak, som afholdes i forbindelse med Kloakmessen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Simpelt værktøj

Anders Risager sad også i en periode i bestyrelsen i Danske Kloakmestre, hvor han var med til at arrangere de første udgaver af Kloakmessen. Det var dengang formanden hed Verner H. Kristiansen, og med baggrund i de behov, de oplevede i dagligdagen, blev de enige om at prøve at udvikle et digitalt værktøj til landets kloakvirksomheder. Det var i 2011.

- Vi gjorde det jo fordi, vi kunne se et potentiale i at udvikle et simpelt værktøj, som kloakvirksomhederne kan bruge til kvalitetssikring af opgaverne, lyder det fra Anders Risager, som i begyndelsen forsat drev sin virksomhed Aalborg Kloak- og Entreprenørfirma A/S.

- I 2013 begyndte det at tage så meget fart, at jeg besluttede mig for at sælge min kloakvirksomhed og satse fuldt ud på dette. Samtidigt solgte Verner sin andel til mig, så han kunne holde fuldt fokus på sit arbejde som kloakmester, fortsætter han.

Fordele og ulemper

Sidenhen har tre af Apactas ansatte købt sig ind i virksomheden, så der nu er tale om et aktieselskab - med Anders Risager som hovedaktionær. I alt har Apacta ni ansatte: fem programmører, to som beskæftiger sig med kundeservice og to, der tager sig af salg.

Den praktiske baggrund giver ifølge Anders Risager både fordele og ulemper.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg må ærligt erkende, at vi sidste forår var udfordret, da vi lige pludselig havde mange flere brugere, end vi var gearet til. Det ville nok ikke være sket for en mere klassisk IT-virksomhed, fortæller han og tilføjer, at problemet heldigvis blev løst.

- Til gengæld ved vi, hvad det kræver, når man står med sin mobiltelefon i et mudret hul på en kloakopgave, slår han fast.

Tre knapper

Helt konkret får man med Apactas løsninger mulighed for at holde styr på faktorer som timeregnskab, materialeforbrug og kvalitetssikring - og det kan både foregå via smartphonen, tableten eller computeren.

- For hvert projekt kan man blandt andet oprette det, der svarer til en væg i en Facebook-gruppe. Her kan man lægge billeder op og kommunikere omkring den enkelte sag, forklarer Anders Risager og fortsætter:

- Det kan også bruges til at styre en entreprise, som der både er hovedentreprenør og underentreprenør på. Her kan hovedentreprenøren få det fulde overblik over projektet, mens underentreprenøren præcist ved, hvad hans opgave går ud på.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mindre virksomheder

Anders Risager fortæller, at de på Kloakmessen står klar til at demonstrere, hvor enkelt produktet er.

- Vi vil vise, at man sagtens kan få et digitalt værktøj, som man ikke behøver en uges kursus for at kunne bruge, siger han.

- Vi har et mål om, at man kun skal bruge tre knapper. Man kan sagtens få værktøjer, der har mange flere funktioner, men for os har det været en afvejning af, at vi hellere vil tilbyde et simpelt produkt, som alle kan bruge, forklarer han og fortsætter:

- Vi definerer typisk vores kunde som en mindre kloakvirksomhed med omkring fem ansatte. De større virksomheder har ofte et mere komplekst behov, og det holder vi os fra. Et mere komplekst produkt kræver også mere support, og så bliver det også svært at holde prisen nede på det niveau, vi arbejder med, slår han fast.