Abonnementsartikel

Epoke lancerer nu vejeceller til sine Sirius Ast-spredere. Vejecellerne gør det muligt at indså sprederen løbende, hvilket sparer både tid og salt.

Epoke introducerer nu vejeceller som et tilvalg til ladsprederne Sirius Ast og Sirius Combi Ast. Vejecelleløsningen giver mulighed for udelukkende at veje materialet på båndet, hvilket ifølge Epoke sikrer stor præcision i målingen med en nøjagtighed på over 97,5 procent. Når saltsprederne bruges sammen med vejecellerne har de dynamisk kalibrering, idet vejecellerne løbende kan måle mængden af udlagt spredemateriale ved at sammenholde transportbåndets vægt med hastighedsdata på båndet. Med vejeceller på sprederen kan man på den måde ændre vægten pr. omdrejning uden at udføre en manuel kalibrering.

- Det er et unikt system, som gør, at vi kan nøjes med at veje transportbåndet og ikke hele sprederen, og det giver en meget større nøjagtighed i målingen. Samtidig undgår man også mange ydre påvirkninger som for eksempel vægten af den sne, der lægger sig på sprederen under kørsel om vinteren, hvilket under kraftigt snefald kan være mange kilo, siger Preben Mouridsen, der er product manager hos Epoke.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Indsås løbende

Brugen af vejeceller betyder, at sprederen kan indsås løbende. Normalt udfører man en manuel indsåning inden sæsonen, men hvis præcisionen skal holdes hen over sæsonen, skal indsåningen foretages forholdsvis ofte, fordi materialet ændrer sig - både på grund af fugt, men også på grund af forskel i materialet fra levering til levering.

- Vi hører ofte, at folk oplever stor forskel på den mængde, der burde være spredt ud, og hvad man samlet set får leveret og altså også har brugt. Altså kan det konstateres, at der ikke bliver spredt det, man regner med. Jo oftere indsåningen foretages, jo større præcision bibeholdes, men det tager tid at indså, og vores erfaring er, at man ikke får det gjort. Brugen af vejeceller betyder, at man er sikker på, at den rigtige mængde spredes, hvilket i langt de fleste tilfælde vil give et lavere forbrug af salt. Der spares også tid til indsåning af sprederen, hvilket også giver en økonomisk gevinst. Desuden er det godt for miljøet, når vi spreder mindre salt ud, lige som trafiksikkerheden også øges, fordi vi altid er sikre på, at vi spreder den rigtige mængde ud, siger Preben Mouridsen.

Denne vinter kører der et antal spredere rundt Danmark og Norge, som har de nye vejeceller monteret, og det er den sidste test af systemet, inden det kommer på markedet til foråret.