Rambøll, Arup og TEC har vundet udbuddet for bygherrerådgivning på den kommende Femern forbindelse mellem Danmark og Tyskland.

Rambøll-Arup-TEC konsortiet har siden april 2009 samarbejdet om designet på sænketunnellen, som skal forbinde Danmark med Tyskland under Femern Bælt. Nu ligger det fast, at konsortiet også har vundet udbuddet for bygherrerådgivningen på tunellen under Femern Bælt - og dermed fortsættes samarbejdet med Femern A/S. Den samlede kontrakt løber over 15 år og forventes at have en værdi på 850 millioner kroner. Det oplyser Rambøll i en pressemeddelelse.

Rambøll-Arup-TEC er med mere end 30.000 medarbejdere tilsammen blandt verdens førende rådgivere inden for blandt andet tunneler. Referencelisten omfatter nogle af verdens største infrastrukturprojekter, blandt andet tunnelen under Øresund, Citytunnelen i Malmø, Medway-tunnelen i England og Amsterdams og Københavns metrosystemer.

Konsortiet kan se frem til, at op mod 70 højtuddannede medarbejdere skal beskæftige sig fuld tid med rådgivning på det store projekt i byggefasen, hvilket løber op i omegnen af en million mandetimer for hele konsortiet.

Fagligt udfordrende

Det glæder Søren Brøndum, Executive Director for Transport i Rambøll Danmark og bestyrelsesformand i konsortiet.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Det er glædeligt, at vi har vundet opgaven som bygherrerådgiver for et så vigtigt projekt som Femern-forbindelsen. Projektet er fagligt udfordrende og komplekst, hvilket passer godt til vores specialistbredde i Rambøll. Samtidig har vi i konsortiet allerede et indgående kendskab til projektet fra designdelen. Jeg ser frem til det fortsatte samarbejde både i konsortiet og med bygherren, siger Søren Brøndum.

Femern A/S ser også frem til samarbejdet.

- Femern A/S har modtaget et godt og kvalificeret tilbud fra Rambøll-Arup-TEC konsortiet. Valget af Rambøll-Arup-TEC som vores kommende bygherrerådgiver giver os mulighed for at modtage højtkvalificeret bygherrerådgivning til projektet, herunder naturligvis særligt når anlægsprojektet for alvor går i gang efter den tyske myndighedsgodkendelse, siger Henrik Christensen, Teknisk direktør, Femern A/S.