Abonnementsartikel

Niras forberedte sig grundigt på at byde ind på den norske infrastruktur, og det smitter nu af på ordretilgang og bundlinje.

At bygge en vej kan virke som en opgave, der følger en fast formel. Det er det i princippet også, men formelen er ikke identisk fra land til land. Det ved Theis Tarp Rasmussen fra rådgivningsvirksomheden Niras alt om. Han er markedschef for området Vej og Trafik, og hovedparten af hans arbejdsuge foregår i Norge, hvor Niras i 2016 styrkede sine aktiviteter og blandt andet vandt flere store infrastruktur­opgaver.

- Gennem de sidste to år har jeg arbejdet rigtig meget i Norge. Jeg er stadig bosiddende i Danmark, hvorfor der er en del rejsedage. Jeg er pt. i Norge ca. 2-4 dage om ugen. Mine erfaringer er, at vil du bygge veje i Norge, skal du være tilstede, siger Theis Tarp Rasmussen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er selvsagt store forskelle på at bygge infrastruktur i Danmark og Norge. Landskabet i Norge er blandt andet meget anderledes, og det giver mange udfordringer.

- Rent projekteringsmæssigt er det specielt topografien herunder selve forståelsen af det norske landskab, som er udfordrende. Nordmændene bruger deres natur meget mere aktivt, hvorfor friluftsliv etc. kommer til at betyde ekstremt meget. Man må tænke dette ind fra start af i projekteringen, så man ikke kommer til at påvirke friluftsområder etc., siger Theis Tarp Rasmussen, som også oplever sproglige udfordringer som dansker:

- Jeg vil skyde på, at vi forstår ca. 80-90 procent af, hvad hinanden siger, men det er de sidste procenter, som kan gå galt. Man skal derfor sikre sig en ekstra gang, at alt er forstået.

Største udfordring

Niras har gennem det seneste år haft stor succes med at komme ind på det norske infrastrukturmarked. Helt konkret har Niras blandt andet vundet to store opgaver på nogen af Norges hovedfærdselsårer, E39 vestlandet, og E16 østlandet. I tillæg er Niras underrådgivere på flere opgaver rundt om i Norge.

E39 er kysthovedvejen fra Kristiansand i syd, over fjordene på Vestlandet og op til Trondheim. Den gamle to-felts hovedvej er plaget af tung trafik og stor antal af ulykker. Niras rolle omhandler udarbejdelse af reguleringsplan for 14 km ny firsporet motorvej i delvist eget trace og med to tunneller på hhv. cirka tre og to km.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- En reguleringsplan er at sammenligne med en VVM-undersøgelse i Danmark. I denne fase af projekteringen er vi med til at fastlægge placeringen af vejen gennem landskabet. Den norske topografi stiller langt højere bindinger, end det er tilfældet i tilsvarende projekter i Danmark, og dette har nok være den største udfordring i at projektere vej på den norske geografi, konstaterer Theis Tarp Rasmussen.

Strategisk vigtige ordrer

Niras vandt i 2015 i samarbejde med Structor Lillehammer AS sin første ordre indenfor infrastructur på at udføre totalentrepriseudbuddet for 4,1 kilometer motorvej på Riksvei 4 fra Roa til kommunegrænsen ved Gran, godt 50 kilometer nord for hovedstaden Oslo.

Denne ordre har vist sig strategisk vigtig, da denne reference har været medvirkende til at vinde de to store opgaver. Niras vil de kommende år satser på at cementere en position som skandinavisk infrastruktur-rådgiver, hvilket disse opgaver bliver stærk medvirkende til. Og det norske marked er særlig vigtigt, da Statens Vegvesen hvert år investerer mere end 25 mia. norske kroner (NOK) - cirka 20 mia. danske kroner (DKK) - i at udbygge og vedligeholde infrastrukturen.

- Rv.4, E39 og E16 projekterne er alle vigtige referencer, når vi i den kommende tid byder ind på endnu flere norske projekter, siger Theis Tarp Rasmussen.

Fra strategi til eksekvering

De indledende norske skridt tog Theis Tarp Rasmussen i 2015, hvor han deltog i Niras' talentprogram og kastede sig over, hvordan Niras kunne forretningsudvikle det norske marked for infrastruktur - tilskyndet af den enorme pulje på omkring 550 mia. NOK, som den norske regering i 2015 afsatte til at udvikle landets infrastruktur over en tiårig periode. Denne investeringsplan er siden øget til 900 mia. NOK over de kommende ti-tolv år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Adgangen til det norske marked var ikke en dans på roser. Efter en start, hvor han mærkede rollen som den nye spiller på markedet og afleverede tilbud efter tilbud uden succes, begyndte han at kortlægge og opbygge gode, lokale relationer til kunder og samarbejdspartnere. Det resulterede i de første ordrer i Norge til halve og hele millioner, og de gode relationer udviklede sig til stærke strategiske forbindelser. Samtidig har Niras fået løftet sit navn og etableret et meget positivt omdømme, som igen smitter af på rådgivervirksomhedens bundlinje.

Eksempelvis med E16-projektet, hvor dagens E16 mellem Eggemoen og Olum nær Hønefos skal opgraderes til det, vi i Danmark kalder en motortrafikvej med overhalingsstrækninger. Opgaven omfatter en delstrækning bestående af 14 km vej, to motorvejskryds og 13 broer, som skal bygges. Et vejprojekt med en rådgiverhonorar på mere end 25 millioner NOK.

Theis Tarp Rasmussen formulerede og igangsatte selv Niras' norske strategi, der havde som mål senest i 2020 at sikre en omsætning på 50 mio. NOK. Med det seneste projekt runder Niras allerede i regnskabet 2017/18 en omsætning på mere end 50 mio. NOK.