Abonnementsartikel

Scantruck har rundet servicevogn nummer 40 til røde og gule maskiner.

Entreprenør- og landbrugsmaskiner er dyre sager. De dyreste er dem, der holder stille, når de burde køre. Derfor er der nærmest tale om udrykningskørsel, når en montør kaldes ud til et maskinnedbrud. Maskinen skal bringes til at køre igen hurtigst muligt. Der må højst gå to timer fra patienten er meldt syg, til servicevognen er fremme og behandlingen er i gang.

- Derfor har vi nu ikke færre end 40 servicevogne geografisk spredt ud over hele landet. Det er Danmarks største flåde af servicebiler og montører til entreprenør- og landbrugsmaskiner, fortæller servicechef Steen Kjær hos Scantruck i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Maskinfirmaet med hovedafdeling i Skive og sjællandsk afdeling i Ringsted har import af ikke færre end seks maskinmærker. Det kræver mange servicefolk og køretøjer.

- Scantruck sælger mange maskiner, og for at sikre en meget høj op-tid, hvor maskinerne arbejder som de skal, må antallet af servicefolk og materiel naturligvis følge mængden af maskiner. Med forhandlingen af Manitou har Scantruck omkring 80 procent af teleskoplæssermarkedet i Danmark. Det kræver en omfattende serviceorganisation både til forebyggende service og til de akutte nedbrud, siger Steen Kjær.

Rødt og gult hold

De 40 servicemontører med hver deres fuldt udrustede servicevogn er fordelt på 26 på rødt hold og 14 på gult hold.

- Montørerne er specialiserede på maskintyper. Derfor er det en "rød" montør, man får besøg af, hvis det drejer sig om Manitou, Weycor eller Mustang. De "gule montører" klarer alt vedrørende Komatsu-maskiner, og naturligvis også entreprenørmaskiner af andre mærker end Scantrucks egne. Afhængig af, hvilken type maskine, der er tale om, får kunden en gul eller rød serviceleder i telefonen. Servicelederen lytter til problemet og sender så den optimale montør ud på opgaven, forklarer servicechef Steen Kjær.

En af de røde montører er Jesper Petersen, som fik sin første Scantruck-servicevogn lige efter november-stormen i år 2000. Den legendariske storm skabte behov for, at masser af håndværkere var ekstra afhængige af deres teleskoplæssere til udbedring af stormskader i højden. Det blev en travl tid for Jesper Christensen og hans kollega - dengang var der kun to Manitou-montører på Sjælland.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Natkassen

Selv om Jesper Petersen er tilknyttet Scantruck-afdelingen i Ringsted, kan der godt gå et par måneder imellem, at han er i Ringsted.

- Serviceleder Lene Espersen i Skive fordeler mine opgaver. Hun dirigerer mig rundt til både almindelige maskinservice og akutte nedbrud. Lene ringer til mig en gang om dagen og hører, hvor jeg er, og hvordan det går. Reservedele til næste dags opgaver sendes direkte hjem til mig privat i Holbæk. De ankommer i løbet af natten, og om morgenen kan jeg tage dem i natkassen og lægge dem over i servicevognen til dagens opgaver, fortæller Jesper Petersen.

En livsstil

Den 53-årige montør er uddannet landbrugsmaskinmekaniker, lige som mange af kollegerne. Andre er uddannet entreprenørmaskinmekanikere. For dem alle gælder, at der er lidt "lonesome cowboy" over dem. Det er en livsstil at være servicemontør for de store maskinmærker.

- Jeg kører omkring 40.000 kilometer om året. Det er ikke altid, det lige lykkes at holde fyraften til tiden. Først og fremmest gælder det om at holde kundernes maskiner kørende optimalt. Det er en del af jobbet, og det har både jeg og familien det fint med. Jeg kommer rundt til mange forskellige opgaver, og der er ikke to dage, der er ens for en servicemontør, siger Jesper Petersen.

- Selv om vi nu har 40 servicevogne i flåden, er det ikke ensbetydende med, at alle konstant er på landevejen på vej til nye opgaver. Det kan naturligvis være lidt sæsonbestemt, og så udnytter vi lidt mere rolige perioder til konstant at opdatere montørerne på kurser i maskinerne. Samtidig sørger vi for, at de altid har de nyeste diagnoseværktøjer, siger servicechef Steen Kjær.