Da Hydremas spritnye grave-læsse maskiner fik jord og sand under neglene, var Maskinteknik med.

Hydremas nye bud på grave-læsser maskiner blev luftet i en grusgrav, da Maskinteknik besøgte virksomheden. Der er tale om 906F og 926F, der er to af Hydremas i alt fire nye maskiner i F-serien, der erstatter den fem år gamle E-serie.

- Vi har lyttet til de mange tilbagemeldninger, vi har fået fra vores kunder, og derefter brugt det i vores udviklingsarbejde med de nye, siger udviklingschef hos Hydrema, Thorkil Iversen.

Nyhederne kommer til udtryk på særligt 906F, der er blevet gjort smallere og mere kompakt.

Vi har prøvet at tilpasse vores nye grave-læsse maskiner endnu mere til den rolle, vi mener, den bør have, med at være multimaskine på en byggeplads.

Thorkild Iversen - udviklingschef hos Hydrema

- Den har mindre hjul, og mindre skovle. Så er den også gjort smallere og har lavere motorhjelm, så er der er bedre udsyn til frontskovlen. Så den passer godt til de mange forskellige opgaver på en byggeplads, siger Thorkil Iversen.

906F har derudover fået 12 hestekræfter mere under hjelmen, selvom den fysisk er krympet en smule.

Knæk og bræk

Maskinerne er knækstyret og er derfor, ifølge Hydrema, nemme at manøvrere rundt med, også selvom der er begrænset plads. Desuden har både 906F og 926F gravearme med sideforskydning, mens de to andre modeller 908F og 928F har centermonteret gravearm.

- Vi har prøvet at tilpasse vores nye grave-læsse maskiner endnu mere til den rolle, vi mener, den bør have, ved at være multimaskine på en byggeplads, siger Thorkil Iversen.

- Hos Hydrema mener vi, at der kører mange enkeltfunktionsmaskiner rundt på byggepladserne, hvor grave-læsse maskinerne er det oplagte valg på en byggeplads. Der synes vi, at særligt 906'eren passer endnu bedre til de opgaver end nogensinde, siger han.

Værktøjsfri

Der er helt nyt elektronik-system i maskiner, der skal gøre det let at få fejlmeldinger direkte på display i finde fejl direkte fra førehuset og løse dem direkte fra førehuset. Desuden er der nu muligheder for at styre hydraulikken til de forskellige typer udstyr, der kan monteres på maskinerne.

- Maskinerne har fået en helt ny elektronikarkitektur, som gør det muligt at styre hydraulikken direkte i instrumentdisplayet, også med hensyn til ekstraudstyret, som er tilsluttet, siger Thorkil Iversen.

Nyt under motorhjelm

Maskinerne er blevet mere miljøvenlige. Hydrema har opgraderet motoren til de nyeste standarder for udledning af udstødningsgas.

- De har alle fået den nye 'stage fire' motor i, SCR-katalysator, og vi har Ad-blue på maskiner, så vi overholder de seneste udstødningsgas-normer, siger Thorkil Iversen.

De nye komponenter i både elektronikken og motordelene har gjort det muligt for Hydrema at gøre maskinerne mere kompakte.