Dit abonnement er suspenderet pga. manglende betaling. Betal venligst din faktura, som du finder her.

Nyheder

Trimble Earthworks maskinstyring med automatikløsning er ideel til skråninger og bassiner

15. okt. 2018 | Indrykket af SITECH Danmark A/S

Vi skal hele tiden arbejde på at gøre arbejdet bedre og mere effektivt.

Del artiklen:

TRIMBLE HAR OPGRADERET SIN EARTHWORKS MASKINSTYRINGSPAKKE MED NY AUTOMATIK. M.J. ERIKSSON HAR TESTET NYHEDEN.

Som noget nyt har entreprenørvirksomheden M.J. Eriksson A/S fået monteret automatik i en af sine velkendte hvide gravemaskiner. Automatikløsningen hedder Trimble Earthworks Grade Control Platform. Via maskinstyringssystemet er der tilført en ekstra knap på joysticket, som får bom og skovl til at bevæge sig automatisk i den rette højde ud fra 3D-designet. Den eneste funktion, maskinføreren skal tage sig af, er hastigheden på gravearbejdet.

Thomas Holm, der er ansvarlig for indkøb og drift af maskinstyringssystemer hos M.J. Eriksson, fortæller, at testen fandt sted på en 25 meter lang skråning. Her udførte både en meget erfaren gravemester og maskinførerelev identiske testforsøg med den samme Cat 329 E gravemaskine.

"Gravearbejdet uden automatik så på overfladen fint ud. Men på 3D-målingerne kunne vi se, at der var en masse ujævnheder på strækningen under det udlagte muldlag"

Thomas Holm, M.J. Eriksson

Først testede de to maskinførere hver et stykke skråning af med hjælp af Trimble Earthworks maskinstyring, efterfølgende rettede de skråning af med tilkoblet automatik. Tolerancekravet var plus/minus tre cm. Herefter skulle der lægges 10 cm muldjord ovenpå. Efter hver af de fire testrunder opmålte Sitech A/S, som er eneforhandler af Trimbles produkter i Danmark, resultatet ud fra 40 kontrolpunkter.

SIGNIFIKANTE FORBEDRINGER

– For den erfarne maskinfører blev gravearbejdet virkelig optimeret med automatikken, og vi er imponerede over resultatet. Arbejdet blev udført 41 procent hurtigere og 75 procent mere præcist inden for tolerancerne. Alene det, at maskinføreren kun kører over stykket én gang, betyder rigtig meget på den lange bane, siger Thomas Holm.

For maskinførereleven blev arbejdshastigheden øget med 28 procent, mens præcisionen inden for tolerancen blev fordoblet.

– Gravearbejdet uden automatik så på overfladen fint ud. Men på 3D-målingerne kunne vi se, at der var en masse ujævnheder på strækningen under det udlagte muldlag. Og så rækker det ikke med 10 centimeter muldjord. Her kan forbruget af materialer virkelig løbe løbsk for den uerfarne maskinfører. Den erfarne maskinfører holdt sig derimod inden for tolerancerne uden brug af automatik, siger Thomas Holm.

DET HANDLER OM OPTIMERING

– Vi skal hele tiden arbejde på at gøre vores arbejde bedre og mere effektivt. Med automatik kan vi ikke blot spare en masse arbejdstimer og optimere vores brug af materialer. Testen viser tilmed, at vi opnår mindre sild på maskinerne og reducerer forbrug af brændstof og udledning af CO2, hvilket jo gavner vores miljø, siger Thomas Holm.

Han vurderer, at automatikløsningen er ideel til blandet andet skråninger og bassiner. Men han ser også andre fordele ved automatikken. Nye maskinførere kan for eksempel arbejde mere præcist og effektivt fra dag ét. Og generelt vil det også være til stor gavn for alle maskinføreres arbejdsmiljø og trivsel, at de ikke skal koncentrere sig otte timer ad gangen om at holde højden på skovlen.

INGEN FØRERLØSE MASKINER

M.J. Eriksson, som ejer godt og vel 110 maskiner med maskinstyring, er klar til næste digitale step på det GPS-baserede område.

– Vi tror ikke, vi kommer til at se førerløse gravemaskiner og dozere køre og lave jordarbejde – sådan lige rundt om hjørnet, men vi kan sagtens se nogle andre muligheder med automatikken. For eksempel stiger præcisionskravene til vores arbejde løbende, og dem kan vi lettere efterleve med automatik på maskinerne, siger Thomas Holm.

Testforsøget blev udført på Sjælland i forbindelse med anlægsprojektet for Fjordforbindelsen Frederikssund. Her udfører M.J. Eriksson det store tilslutningsanlæg til den nye bro over Roskilde Fjord, Kronprinsesse Marys Bro, og etablerer en 9,5 kilometer lang firesporet motortrafikvej, som skal forbinde Hornsherred med Nordsjælland. Fjordforbindelen og den nye bro forventes klar til indvielse i slutningen af 2019.
 

Kataloger m.v.

OBS! Når du gemmer kommentaren vil du modtage en mail med et link til aktivering. Din kommentar vil først blive vist når du har aktiveret den. Din email adresse vil selvfølgelig ikke blive vist!

Hold en god tone

Undgå personlige angreb og indlæg af markedsføringsmæssig karakter i kommentarerne.
Brug kun links i kommentarerne, såfremt det er relevant.

OBS.: Debatten modereres af portalens redaktion. Trusler, injurier eller andre lovstridige indlæg fjernes konsekvent.


Tak for din kommentar!

Vi er dog ikke helt færdige endnu. Vi har sendt dig en mail med et link til aktivering af din kommentar. Først når du har brugt linket vil din kommentar blive synlig på hjemmesiden.

Har du ikke fået en mail i løbet af 10 minutter kan det være fordi din mail service har frasorteret den som spam.

Udvalgte PARTNERS produkter

Udvalgte PARTNERS ydelser

Udvalgte PARTNERS arrangementer

reklame