Du har en ubetalt faktura der er overskredet sidste betalingsfrist. Klik her for at betale den for at undgå en rykker på 100 kr.

Nyheder

Der er altid plads til en Hitachi gravemaskine på hjul

10. jan. 2019 | Indrykket af H.P. Entreprenørmaskiner A/S

NCC har valgt Danmarks første kompakte Hitachi ZX145W-6 til deres by-opgaver.

Del artiklen:

– Med den ekstra korte ende og krøjeradius holder vi os altid inden for afspærringerne og generer ikke bytrafikken, fortæller materialechef Kristian Andersen fra NCC Civil Engineering om virksomhedens to nye Hitachi ZX145W-6 gravemaskiner.  

– Når vi laver nyanlæg og omlægningeraf fjernvarme, ledningsarbejde og kloak, oplever vi den samme udfordring overalt. Pladsen er trang, når vi krøjer rundt tæt på bilister, cyklister og fodgængere. Derfor er det vigtigt for sikkerheden, at de nye maskiner er korte og har todelt bom. 

Aktuelt arbejdes der på en krævende opgave: Der skal graves en rende på 10 km. fra Emdrupvej til Gentofte, og det vil lægge beslag på den ene maskine i 9 måneder. 

Første i Danmark 

De nye 17-tons Hitachi er de første kompakte gravemaskiner på hjul, som importøren H.P. Entreprenørmaskiner har leveret til det danske marked. 

– På vej- og ledningsarbejde er det rart at være fleksibel, og med hjul i stedet for bælter kan man lige køre 100
meter hen ad gaden. Det hele går hurtigere, og så skåner vi belægningerne, siger Kristian Andersen, der har gode erfaringer med Hitachi i maskinparken.  

– Vi har 10-12 Hitachi maskiner, og når vi måler på dem, er dieselforbruget fornuftigt. Vi har serviceaftaler med
HPE, der har en effektiv service i kraft af deres beliggenhed.  

Miljøvenlige valg 

Hitachi ZX145W-6 har dieseloxiderings-katalysator (DOC), urea-blanderør, SCR-system og lyddæmper, såvel som DPF. Avancerede teknologier, der bidrager til at reducere emissioner og støjniveauer. 

– Samtidig har vi valgt at skifte til GTL Fuel, som er en dieselolie udvundet af naturgas, der belaster miljøet markant mindre end almindelig diesel, forklarer Kristian Andersen. – Så de nye maskiner udleder cirka 40% mindre CO2 og omkring 30% færre NOx-partikler. Et andet tiltag er bio-hydraulikolie, der er biologisk nedbrydelig, så vi ikke skader miljøet, hvis der spildes lidt. 

Effektiv og enkel at servicere 

Driftssikkerhed og effektivitet er i fokus på flere områder på Hitachi ZX145W-6. Ekspansionsbeholderen er monteret oven på motorens kølesystem. Den nye placering betyder, at luften ledes effektivt væk, så motordelene undgår overophedning. 

Service og vedligehold er enkel med den opdelte motorhjelm, der giver nem adgang til motorrummet. Brugervenligheden gælder også brændstoffilteret, der skrues på plads og dermed er lettere at udskifte.

Maskinerne er begge udstyret med en aftagelig Engcon EC219 tiltrotator. For optimal styring af denne er der monteret et Excidor styresystem, som både er mere brugervenligt og præcist end en standard fuldhydraulisk løsning. 

Driften dokumenteres 

– Som en del af den serviceaftale som NCC Civil Engineering har indgået for samtlige Hitachi-maskiner, modtager
de en månedlig driftsrapport, fortæller Ole Pausgaard fra H.P. Entreprenørmaskiner. – Her kan man følge det daglige antal driftstimer og maskinens øvrige anvendelse, dens brændstofforbrug og CO2-påvirkning. Alle
data indsamles via Hitachi Global e-Service, hvor man som maskinejer også har mulighed for online at fjernovervåge hver enkelt maskine for at optimere driften. 

Fakta – Hitachi ZX145W-6 hydraulisk gravemaskine  

Normeret motoreffekt: 105 kW / 142 HK
Arbejdsvægt: 15.000 – 17.200 kg 


OBS! Når du gemmer kommentaren vil du modtage en mail med et link til aktivering. Din kommentar vil først blive vist når du har aktiveret den. Din email adresse vil selvfølgelig ikke blive vist!

Hold en god tone

Undgå personlige angreb og indlæg af markedsføringsmæssig karakter i kommentarerne.
Brug kun links i kommentarerne, såfremt det er relevant.

OBS.: Debatten modereres af portalens redaktion. Trusler, injurier eller andre lovstridige indlæg fjernes konsekvent.


Tak for din kommentar!

Vi er dog ikke helt færdige endnu. Vi har sendt dig en mail med et link til aktivering af din kommentar. Først når du har brugt linket vil din kommentar blive synlig på hjemmesiden.

Har du ikke fået en mail i løbet af 10 minutter kan det være fordi din mail service har frasorteret den som spam.

Udvalgte PARTNERS produkter

Udvalgte PARTNERS arrangementer

reklame