Dit abonnement er suspenderet pga. manglende betaling. Betal venligst din faktura, som du finder her.

Nyheder

Weidemann lægger ekstra vægt bag i ny hjullæsser

10. jan. 2020 | Indrykket af Stemas A/S

Ny hjullæsser med variabel hydrostatisk transmission bejler til både landbruget og entreprenørerne

Del artiklen:

Der er vægt bag, når den tyske maskinproducent Weidemann går ud med nyheder i afdelingen for hjullæssere. På Agromek i 2018 kunne Stemas A/S som dansk importør lancere modellen 9080, som med 10.720 kg var hele 3580 kg tungere end nummer to i hierarkiet, Weidemann 5080. Nu er Weidemann klar med yderligere vægt i den nye model 9580, som dermed kører ind
helt i top af listen over læssemaskiner med almindelig læssearm.
 

På en lang række områder er familiens nye overhoved identisk med Weidemanns hjullæsser 9080. Men 9580’eren har fået tilføjet mere ballastvægt og klemmer vægten ned med 11,5 tons. Samtidig har den som standard den store motor på 156 hk. 

Også som teleskoplæsser

”De ekstra næsten 800 kg giver maskinen en tippelast på 6.320 kg. Det er hele 1030 kg mere end lillebror 9080. Den er noget af det mest kompakte, der er på markedet, og med den ekstra vægt henvender den sig også til entreprenørbranchen”, forklarer Christian Matthiesen, som er forhandleransvarlig hos den danske Weidemann-importør, Stemas A/S. 

Samtidig med 9580’eren lancerer Weidemann også den samme maskine med tilføjelsen ”T”. Det markerer, at der er tale om en teleskop-udgave af hjullæssemaskinen, og dermed lægges yderligere til løftehøjden og rækkevidden. Hvor standardversionen når ud på 4,26 meter, rækker teleskopmodellen 5,48 meter.  

Ny transmission

Ikke mindst den variable hydrostatiske transmission giver fordele også i retning af entreprenørerne. Maskinen har i princippet tre typer transmission, nemlig henholdsvis 20, 30 og 40 km/t.  

”Brydekraften er forskellig ved de tre, og ved 30 km/t opnår teleskophjullæsseren et kæmpemoment, som er ideelt for entreprenører. Samtidig har maskinen øko-gear, som reducerer motorens omdrejninger fra 2000 til 1600, når maskinen kontinuerligt kører 36 km/t eller mere over en vis distance. Det er naturligvis noget, der også er vigtigt for brændstoføkonomien”, siger Christian Matthiesen. 

Den nyudviklede Power Drive 370-tramsission variable transmission sikrer højere trækkraft og kørehastigheder, end de hidtidig kendte løsninger. Men samtidig bevares alle fordele ved de tidligere drivsystemer med hensyn til kompakthed, energieffektivitet og førerkomfort.  

Behagelig som en minilæsser 

Det er således muligt at køre gennem hele hastighedsområdet fra 0 til 40 km/t uden gearskift, og dermed får maskinføreren en behagelig, glidende og stabil kørsel. Samtidig smitter systemet yderst positivt af på støjniveauet, som Christian Matthiesen beskriver som ”ekstremt lavt”. 

”Weidemann-konstruktørerne har formået at få den 11,5 tons tunge maskine til at køre lige så behageligt, enkelt og glidende som en 2-tons minilæsser”, siger han. 

Det er Deutz, der leverer indholdet til maskinrummet på Weidemann 9580. En 156 hk TCD 4.1 S5-motor med katalysator, dieselpartikelfilter og selektiv katalytisk reduktion til efterbehandling af udstødningen.   


OBS! Når du gemmer kommentaren vil du modtage en mail med et link til aktivering. Din kommentar vil først blive vist når du har aktiveret den. Din email adresse vil selvfølgelig ikke blive vist!

Hold en god tone

Undgå personlige angreb og indlæg af markedsføringsmæssig karakter i kommentarerne.
Brug kun links i kommentarerne, såfremt det er relevant.

OBS.: Debatten modereres af portalens redaktion. Trusler, injurier eller andre lovstridige indlæg fjernes konsekvent.


Tak for din kommentar!

Vi er dog ikke helt færdige endnu. Vi har sendt dig en mail med et link til aktivering af din kommentar. Først når du har brugt linket vil din kommentar blive synlig på hjemmesiden.

Har du ikke fået en mail i løbet af 10 minutter kan det være fordi din mail service har frasorteret den som spam.

Udvalgte PARTNERS produkter

Udvalgte PARTNERS ydelser

Udvalgte PARTNERS arrangementer

reklame