Dit abonnement er suspenderet pga. manglende betaling. Betal venligst din faktura, som du finder her.

Nyheder

Grusgrav gearer sig til store mængder med ny gummiged

3. mar. 2020 | Indrykket af Johs. Møllers Maskiner A/S

28 tons Liebherr sparer masser af brændstof hos Dangrus

Del artiklen:

Der skal en ged til, hvis køerne skal ligge og have det godt i deres båse. En gummiged med en velvoksen skovl, der kan flytte og læsse store mængder ko-sand. En ny ged er netop rykket ind hos Dangrus i Bjørumslet Grusgrav ved Løgstør, og dermed er der sikkerhed for, at der løbende kan holdes gang i produktionen af omkring 25.000 tons ko-sand om året. 

”Vi har rigtig godt sand til køernes sengebåse, og vi laver masser af det. Naturligvis foruden de andre råstoffer, vi hele tiden leverer ud af grusgraven, blandt andet til anlægsprojekter. Netop nu går den lokale kommune i gang med en stor kloakseparering i Ranum by blot få kilometer fra grusgraven. Den leverer vi også anlægsmaterialer til, og det er jo godt for miljøet, at der er kort transportvej. Vi vil gerne gøre tingene så grønt som muligt. Det er godt både for miljøet og for vores bundlinje”, forklarer medejer af Dangrus ApS, Ulrik Kristensen.

Masser af heste

Der er også heste involveret, når den nye ged flytter sand til køerne. Masser af heste. Den nye Liebherr L580 X-power gummihjulslæsser har 317 af dem i motorrummet, og med skovlen på seks kubikmeter til både at flytte materialerne op i Powerscreen-sortereren og efterfølgende læsse lastbilerne, bliver det til noget. Det er den danske Liebherr-importør, Johs. Møllers Maskiner A/S, der har leveret den nye læssemaskine, som har afløst en gummiged af et andet mærke. 

”Den var 12 år gammel og simpelthen slidt op. Så mente vi, at det var tid til at vælge en Liebherr-maskine, som vi véd er billig at køre med. Den er vores første Liebherr, men det tegner rigtig godt. Maskinen kører fint, og Liebherr har jo et rigtig godt ry for at være nøjsomme med brændstoffet. Det handler naturligvis både om klimabevidsthed og om kroner og øre på bundlinjen. Jeg regner med, at vi kan spare op til 30 procent i brændstof i forhold til den tidligere maskine”, fortæller Ulrik Kristensen.

Stor besparelse

Også i forhold til de øvrige og nyere gummigeder i maskinflåden venter han, at den nye Liebherr tager stikket hjem i brændstof. 

”Vores Volvo-læssere bruger cirka 25 liter i timen. Liebherr-maskinen er nede på mellem 17 og 18 liter, så vi opnår en besparelse på omkring en tredjedel”, siger Ulrik Kristensen.

Det er maskinfører Kim Nysum, der sidder i kabinen på den 28 tons tunge læssemaskine i det daglige. Han har hurtigt vænnet sig til de nye omgivelser, og mens mester sætter pris på billig drift af maskinen, glæder manden i førersædet sig ikke mindst over et rigtig godt udsyn. Samtidig har Dangrus fået den nye Liebherr L580 Xpower leveret med udvidet lyspakke og en del andet ekstraudstyr. 

Tre grusgrave

”Selv for en erfaren maskinfører er det er jo også med til at sikre effektivitet, når han nemmere kan orientere sig. Det gælder både når der hældes materialer i sortereren og siden læsses på lastbilerne”, siger Ulrik Kristensen.

Foruden Bjørumslet Grusgrav har Dangrus også to andre grusgrave i Himmerland og Vesthimmerland. Nemlig Hornum/Bjørnstrup Grusgrav og Blære Grusgrav, som begge ligger lidt nord for Aars. Totalt solgte Dangrus sidste år omkring 670.000 tons materialer fra de tre grusgrave.


Så flyttes der store mængder i Bjørumslet Grusgrav. Med seks kubikmeter i skovlen tager den nye Liebherr godt fra. I alt leverede Dangrus sidste år ikke mindre end 670.000 tons materialer fra de tre grusgrave i Himmerland og Vesthimmerland. 

Ulrik Kristensen, medindehaver af Dangrus (til højre) og Per Lyngholm fra Johs. Møllers Maskiner A/S giver hånd på 28 tons funklende ny Liebherr L580 Xpower.


OBS! Når du gemmer kommentaren vil du modtage en mail med et link til aktivering. Din kommentar vil først blive vist når du har aktiveret den. Din email adresse vil selvfølgelig ikke blive vist!

Hold en god tone

Undgå personlige angreb og indlæg af markedsføringsmæssig karakter i kommentarerne.
Brug kun links i kommentarerne, såfremt det er relevant.

OBS.: Debatten modereres af portalens redaktion. Trusler, injurier eller andre lovstridige indlæg fjernes konsekvent.


Tak for din kommentar!

Vi er dog ikke helt færdige endnu. Vi har sendt dig en mail med et link til aktivering af din kommentar. Først når du har brugt linket vil din kommentar blive synlig på hjemmesiden.

Har du ikke fået en mail i løbet af 10 minutter kan det være fordi din mail service har frasorteret den som spam.

Udvalgte PARTNERS produkter

Udvalgte PARTNERS ydelser

Udvalgte PARTNERS arrangementer

reklame