Lyt til artiklen:

Kendt kampagne vender tilbage

00:00
Hastighed: ???x
02:32

Abonnementsartikel

Asfaltindustrien og 3F går i luften med kampagnen, der har slogannet "Pas på den jeg elsker".

Landets vejarbejdere kæmper stadig med aggressive billister og al for høj fart, og antallet af ulykker ved vejarbejder er stigende på landsplan.

I denne måned vil danskerne blive mødt med budskabet "Pas på den jeg elsker" ved vejarbejder i hele landet. Asfaltindustrien og 3F står bag kampagnen, der skal sætte fokus på vejarbejde og skabe bedre trafikvaner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi er gode til at passe på hinanden her i Danmark, og i trafikken ser man færre uheld. Men ved vejarbejder går det fortsat den forkerte vej, hvor antallet af ulykker stiger, og vejarbejderne melder om både højere fart og aggressiv opførsel fra billisterne, siger Trine Leth Kølby, arbejdsmiljøchef i Asfaltindustrien, i en pressemeddelelse.

- Det er et stort problem, der går ud over vejarbejdernes og bilisternes sikkerhed, fortsætter hun.

Sker på daglig basis

I 2022 blev der registreret 347 ulykker ved vejarbejde på de danske veje, viser tal fra Vejdirektoratet.

Farligt vejarbejde: Kørt ned med vilje

Se også:

Farligt vejarbejde: Kørt ned med vilje

I efteråret foretog 3F desuden en undersøgelse blandt deres godt 800 medlemmer inden for branchen. Her svarede over halvdelen, at billisterne i løbet af de seneste fem år er er blevet dårligere til at vise hensyn.

I samme undersøgelse svarede 81 procent, at de har oplevet en farlig situation det seneste år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er jo bekymrende, at det går den forkerte vej efter flere år med kampagner fra os, Vejdirektoratet og flere virksomheder. Vi oplever, at der både bliver råbt ukvemsord, dyttet og kastet affald, siger Anton Helland Christiansen, arbejdsmiljøkonsulent i 3F, i meddelelsen.

- Det sker på daglig basis, og jeg tvivler på, at billisterne ville opføre sig på samme måde over for en kasseekspedient eller et postbud, fortsætter han.

En fortsættelse

Kampagnen "Pas på den jeg elsker" er en fortsættelse af kampagnen "Pas på min far", der kørte første gang i 2000 og senest i 2019.

Initiativtagerne slår fast, at det for dem ikke handler om at pege fingre af billisterne.

Pas på os der vejarbejder: Vejdirektoratet lancerer ny kampagne

Se også:

Pas på os der vejarbejder: Vejdirektoratet lancerer ny kampagne

"Pas på den jeg elsker" foldes fysisk ud med skilte langs landets veje i april og med videoer på en række sociale medier. Udrulningen i forskellige formater og på flere kanaler sker med ønsket om at skabe vaneændringer hos bilisterne - også efter kampagnen.