Lyt til artiklen:

Mig & Min Maskine: Martin elsker opgaverne, der følger med hans 200 tons Liebherr nedbrydningsmaskine

00:00
Hastighed: ???x
05:35

Abonnementsartikel

Martin Blaabjerg fra P. Olesen har selv været med til at designe sin 200 tons tunge Liebherr nedbrydningsmaskine, der kommer med på nogle af de sjovere opgaver, hvis man spørger maskinføreren.

Hos nedbryderen P. Olesen rækker man gerne ud efter de store opgaver, og det er blevet en del lettere, siden man anskaffede sig Liebherrs største gravemaskine udenfor mineklassen.

Det 200-tons store monstrum med modelnavnet Liebherr 980 Demolition er frygtindgydende selv for de allerstørste og mest modstandsdygtige bygninger, men den er også en ganske habil graver. Det viser maskinfører Martin Blaabjerg, der selv har været med til at designe maskinen, i denne udgave af Mig & Min Maskine.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi startede for tre og et halvt år siden med at kigge på den her model. Vi var med nede på fabrikken i Colmar, Frankrig og tegne den og komme med idéer til, hvordan maskinen skulle tage sig ud. Det var de ganske lydhøre overfor hos Liebherr, fortæller Martin Blaabjerg.

Mig & Min Maskine: Peder rækker ekstra langt med sin 120-tons Sennebogen

Se også:

Mig & Min Maskine: Peder rækker ekstra langt med sin 120-tons Sennebogen

- Derfor står vi i dag med en maskine, der er lidt speciel. Det er en nedbrydningsmaskine med seks forskellige konfigurationer til. Vi har tre forskellige arme, som alle sammen kan forlænges med fem meter. Den vi kører med lige nu er godt nok den korteste, men det er til gengæld også den, der kan håndtere de tungeste redskaber. Det er 15 tons redskaber i dette tilfælde, siger han.

Det fedeste er opgaverne

Da Maskinteknik møder ham, arbejder han på Levantkaj i København, hvor han er i gang med at gøre plads til en ny sejlrende, som skal etableres i forbindelse med Lynetteholmsprojektet.

- Lige nu vejer maskinen 190 tons, som den står her. Den kan blive lidt tungere, hvis vi skal nå højere eller dybere. Der sidder i øjeblikket en 8,5 tons skovl på den, som er beregnet til at brække store fundamenter ned med. I det her tilfælde er det havbund, vi graver i, men der har også været store fundamenter ude. Vi har løftet klodser op herude på op til 50 tons stykket, fortæller Martin Blaabjerg.

rich-media-3
Arbejdet ved Levantkaj kræver blandt andet løft af klodser på op til 50 tons. Foto: Tim Søgaard.

Maskinen kan altså bruges til lidt af hvert, og opgaverne har da også været meget forskelligartede.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det fedeste ved maskinen er nok de arbejdsopgaver, den har. De er mange og forskellige. Det kan være helt oppe i 50-55 meters højde - vi også har arbejdet på siloer, som var 60 meter høje, som vi har løst, selvom vi kun kan nå 50 meter. Og så er det fede ved at køre sådan en stor maskine også, at den ikke flyver og farer omkring. Den kører stille og roligt, så det er en behagelig arbejdsplads at være i. Det kan godt være lidt mere brysk at sidde i en mindre gravemaskine, der kører noget stærkere og hurtigere, fortæller Martin Blaabjerg.

571 hestekræfter

I maskinen ligger der en V8-motor.

- Det er vi ikke lige vant til at have i vores gravemaskiner, siger Martin Blaabjerg og smiler.

rich-media-5
Nedbrydningsmaskinen er udstyret med V8-motor og har 571 hestekræfter. Foto: Tim Søgaard.

Den har 571 hestekræfter og 1500 liter diesel ombord.

- Så hver gang, vi tanker, så synker det lidt i brændstoftanken. Men den er egentlig ikke så dyr i drift, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Enorme dele

På maskinen er der monteret en adapter mellem kongestolen og armen. Den vejer fem tons i sig selv.

- Det betyder, at vi kan få større afstand mellem naglerne og mere løftekapacitet, siger Martin Blaabjerg.

Og når nu vi er i gang med at dissekere maskinen, kan vi lige så godt skille den helt fra hinanden. Det gør P. Olesen i hvert fald, når den skal transporteres mellem projekter. Hvert stykke vejer nemlig lige så meget som en hel maskine.

Mig & Min Maskine: Karl Erik og hans 82-tons Liebherr holder dumperne beskæftiget

Se også:

Mig & Min Maskine: Karl Erik og hans 82-tons Liebherr holder dumperne beskæftiget

- Når vi flytter maskinen, kan vi tage ballastklodsen af. Den vejer 35 tons i sig selv. Så tager vi båndene af. Der er 21 tons i hver af dem. Vi kan også vælge at tage bomfoden af i stedet. Armen skal naturligvis også afmonteres. Den vejer 24 tons. Så lander vi på en vægt omkring de 105 tons, hvor vi så kan flytte maskinen efter danske forhold på de blokvogne, der nu er muligt. Den kan godt flyttes lidt tungere, men så bliver det nogle meget store blokvogne, og der bliver noget med nogle tilladelser og så videre. Så vi skiller den gerne ad, siger den garvede maskinfører.

Nok at holde øje med

I og med at maskinen er så stor og så alsidig, som den er, giver det også god mening, at der sidder en del udstyr i førerhuset.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Kabinen er efterhånden ved at være godt tapetseret med skærme. Maskinen har selv tre 9-tommer skærme, man kan overvåge de forskellige ting på. Så har jeg lige fået en 22,5 tommer skærm i også, fordi vi skal grave under vand nu. Og så sidder der en Ipad i også, som vi fører kvalitetssikring på, så der er en del at holde øje med, siger Martin Blaabjerg.

rich-media-9
Lidt lir er der blevet plads til i den skærmfyldte kabine. Foto: Tim Søgaard.

Men selvom skærmene fylder en del, er der også blevet plads til lidt gejl.

- Da jeg byggede den her, tænkte jeg, at det sandsynligvis var den eneste gang, jeg skulle have sådan en stor gravemaskine fra ny. Så jeg har puttet lidt lækkerier i den med lidt læder på gulvet, på bagvæggen, lidt rødt lys og et V8'er skilt på bagruden. Vi sidder der i mange timer, så det må også godt være behageligt og hyggeligt at være der, siger han.