Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
ARBEJDSPLADSEN: Volvo Entreprenørmaskiner A/S
- Er det to meter op i luften, så hedder det sikkerhed, får journalisten at vide, da Martin Simonsen spænder sikkerhedslinen rundt om livet og kravler op på taget af en Volvo L70H.
Vi er på Amerikavej i Taulov, hvor Volvo Entreprenørmaskiner A/S holder til. Her bliver gravemaskiner, læssemaskiner, dumpere og kompaktmaskiner fra det velkendte svenske mærke håndteret.
Martin Simonsen er i gang med at klargøre L70H'en til en kunde. Som montør er det ham, der sørger for, at maskinen får installeret de ekstra dele, som kunden ønsker.
- Kunden skal ofte have en walkie installeret, centralsmørring, ekstra lys, udstyr til en kost og måske overfald på skovlen. Der er rigtig mange muligheder, som vi tilbyder, fortæller Martin Simonsen.
Volvo Entreprenørmaskiner er et datterselskab af svenske Volvo AB. Virksomheden sælger og servicerer maskiner til det danske, færøske og grønlandske marked. Udover afdelingen i Taulov er der afdelinger i Aalborg og Taastrup, der tilsammen tæller 130 ansatte.
- Her i Taulov har vi hele administrationen, vi har vores salgsafdeling, som ofte er udekørende, og så har vi vores klargøringsværksted, hvor alle maskiner bliver klargjort, fortæller Henrik Torp, der siden 2022 har siddet i direktørstolen hos Volvo Entreprenørmaskiner.
Altså, vi er jo en flok entusiaster, der render rundt med det her logo på brystet og faktisk bærer det helt ind i hjertet.
Kim Antonsen, Kundekonsulent, Volvo Entreprenørmaskiner A/S.
Inden han kom til Taulov, var Henrik Torp allerede en inkarneret Volvo-mand, blandt andet med 12 år i lastbildivisionen, Volvo Trucks.
Men nu gælder det Entreprenørmaskinerne, som ifølge Torp har en stærk position i Danmark:
- Vi er en pænt stor aktør på markedet. Vi har maskiner helt nede på 2 ton og op til gravemaskiner på næsten 100 tons. Så vi har en bred palette, men så tror jeg også, vi har en helt unik position på grund af vores unikke service, der er med til at skabe en stærk relation til vores kunder, der jo kun bliver større og mere konsolideret som tiden går, fortæller Henrik Torp.
Mobile værksteder
Fra direktørstolen, som i øvrigt ikke står på et hjørnekontor, men ude blandt de andre medarbejdere, bevæger vi os igen ind på værkstedet i Taulov. For udover klargøring bliver der også udført service og reparationer på de helt tunge opgaver i Taulov.
Dybt begravet i bunden af en gravemaskine finder vi Ole Henningsen, der er i gang med at ordne gearkassen på den store maskine.
- Gearkassen er utæt, så den har lige brug for lidt kærlighed, siger Ole Henningsen, der godt ved, hvordan sådan en Volvo skal håndteres. I 13 år har han arbejdet i Taulov, men sammenlagt har han 40 års erfaring med Volvo-maskiner.
- Det har altid været nogle gode maskiner at arbejde med, siger den erfarne mekaniker.
Og selvom hans kollega, Martin Simonsen, kun har været to år hos Volvo Entreprenørmaskiner, så har han allerede den samme fornemmelse for maskinerne og ikke mindst stolthed over at bære Volvo-logoet på arbejdstrøjen.
- Det er virkelig et logo, man bærer med stolthed. Det er ikke for sjov, vi kalder det for Volvo-familien. Der er ingen, der bliver efterladt, siger Martin Simonsen.
Det kan Kim Antonsen, der er kundekonsulent hos Volvo Entreprenørmaskiner, også skrive under på. I 25 år har han arbejdet med Volvo, hvoraf de sidste 18 har været i Taulov.
- Altså, vi er jo en flok entusiaster, der render rundt med det her logo på brystet og faktisk bærer det helt ind i hjertet. Det er svært at forklare, men det betyder bare noget, siger Kim Antonsen.
Med Volvo-logoet i hjertet er det især servicedelen, der fylder meget hos kundekonsulenten:
- Når man køber en Volvo-maskine, som dem vi har, så tilbyder vi jo en serviceaftale, der sikrer kunden, siger Kim Antonsen.
Volvo Entreprenørmaskiner tilbyder to slags aftaler. Der er den blå, som indeholder service og vedligeholdelse, herunder også softwareopdateringer til maskinen. Og så er der en guld-aftale, der tilføjer reparationer på maskinen.
- Det er der rigtig mange, der vælger at få. Så er de totalt sikret på maskinen, de har købt. Med andre ord kender de deres TCO (Total Cost of Ownership, red.), fortæller Kim Antonsen.
Størstedelen af servicen foregår ude hos kunden. Til det har Volvo udstyret cirka 50 lastbiler, der kører ud som mobile værksteder.
Og fra sin computer i Taulov kan værkfører Ole Martinussen følge med i alle maskiner og servicefolks placering på et digitalt kort.
- Så når kunden ringer, så kan jeg altid se, hvor nærmeste bil er henne, og om vores folk har de dele, som skal til for at løse problemet, siger Ole Martinussen.
Og hurtig service er et must for de kunder, som Volvo har, understreger Henrik Torp.
- De her store maskiner skal stå stille så kort tid som muligt. Så når de skal have service eller reparationer, så skal vi være hurtigt på pletten og effektive, når vi er der, siger Henrik Torp.
En fremtid med el
Ligesom mange andre har Volvo Entreprenørmaskiner haft overordentligt travlt. Ordrebogen har været mere end fyldt, og det er den stadig, men tingene har fundet sit normale leje, fortæller Henrik Torp:
- Vi har haft nogle år med hysteriske tilstande, men nu falder interessen lidt, fordi de fleste ligesom har fået købt det, de skulle. Vi har dog stadig lidt efterslæb på vores ordrer, siger Henrik Torp.
Ifølge direktøren ligger tingene dog bare og ulmer, altså med andre ord er der stadig masser af salgspotentiale derude:
- Ordremæssigt er vi ikke helt på niveau med det hysteriske niveau, vi var på for et år siden, men der er stadig godt gang i den, og vi giver derfor stadig masser af tilbud til kunderne, fortæller Henrik Torp.
Med de lidt længere rækkende briller på kigger direktøren nu også ind i en fremtid, hvor de elektriske maskiner begynder at røre på sig.
- Vi er kommet i gang med de helt små maskiner, og i løbet af i år kommer de større maskiner også med, siger Henrik Torp, der dog stadig mener, at vi har en del år foran os, før hele maskinparken hos de danske entreprenører er på el.
- Der er stor interesse for det, men der er stadig en tøven i markedet med at bestille de her el-maskiner. Jeg tror, det handler om pris og så måden, man skal planlægge en arbejdsdag på med elektriske maskiner, siger Henrik Torp.
Infrastrukturen og hvor meget den grønne omstilling spiller ind i fremtidens udbudsmateriale skal også være der, før vi ser det gennembrud med el, som direktøren trods alt tror, vi er tæt på.
- Jeg plejer at bruge hockeystavs-analogien, hvor det lige nu kører meget lige ud, så lige pludselig går det stejlt opad med ordrer på de her maskiner. Jeg tror, vi er tæt på det punkt, siger Henrik Torp.
Og uden at blotte sig selv for meget på strategien for fremtiden tør Henrik Torp godt give sit bud på den overordnede fremtid, som Volvo Entreprenørmaskiner bevæger sig ind i på længere sigt:
- Jeg tror, der kommer en ændring i de forretningsmodeller, vi har. Jeg tror, vi går i retning af mere leasing og abonnementsordninger, frem for traditionelt salg, og så tror jeg ikke, jeg har lyst til at svare mere på det lige nu, griner Henrik Torp, der dog kan garantere én ting:
- Vi forbereder os og er i gang med at kunne håndtere flere måder at handle på. Jeg kan love dig for, at også i fremtiden vil der være masser af de gule maskiner derude, og forhåbentlig endnu flere end i dag, slutter Henrik Torp.