Abonnementsartikel

Malervirksomheden Muehlhan har vundet udbuddet af malerprojektet af Øresundsbrons stålkonstruktion til en værdi af maksimalt 160 millioner kroner.

Det er de færrste malerjobs, som varer 13 år. Ikke destomindre er det estimatet på den opgave, som konsortiet bag Øresundsbroen har udbudt første etape af. Jobbet er gået til Muehlhan, og det løber i to år med mulighed for forlængelse i yderligere to år. Det har en har værdi af maksimalt 160 millioner danske kroner og er det største projekt, siden broen blev bygget.

- Vi er glade for de mange stærke bud, vi har fået og føler os trygge og tilfredse med den store erfaring og viden, som Muehlhan har. Vi værdsætter også, at de er vant til offshore-arbejde, hvilket dette i allerhøjeste grad er, og de har en god plan for at håndtere de specielle maleplatforme, der bliver fremstillet for at kunne udføre dette arbejde, siger Bengt Hergart, anlægsdirektør ved Øresundsbro Konsortiet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Malerarbejdet gælder af halvdelen af sydsiden af stålkonstruktionen - strækningen mellem Peberholm og begyndelsen af stråkablerne. Det forventes at vare frem til efteråret 2021, mens hele projektet vendtes afsluttet i 2032.

Fast arbejde på stålet

Selv om tidsfristen på malerarbejde forekommer de fleste lang, er det ikke unikt. Stål er et materiale, som kræver meget vedlighold. En af de mest berømte broer - Golden Gate Bridge ved San Fransisco i USA - har 38 fastansatte malere på standby. Øresundsbroen er med sine næstn 16 kilometer en små ti gange så lang forbindelse, som den amerikanske.

Der er da også yderligere arbejder i vente, lyder det fra konsortiet.

- Vi forventer, at forstærkningsmaleriet varer i 15-20 år, så når hele broen har fået et nyt farvelag på 13 år, kan det være tid til det næste forstærkningsmaleri inden for få år afhængigt af tilstanden i det nyeste farvelag, lyder det fra John Alexander Sahlin, der er kommunikationsansvarlig hos Øresundsbroen. Han spår det nye projekt til at gå i gang mellem to og syv år efter, man har afsluttet de nuværende 13 års malerarbejde.

Sikkerhed frem for alt

Da broen blev malet første gang, før den blev rejst ude i sundet i slutningen af 90'erne, blev dette gjort indendørs og på land. Nu skal malerarbejdet udføres under helt andre omstændigheder - jernbanens køreledning med titusinder af volt og tog, der passerer med høje hastigheder, er meget tæt på malernes arbejdsplads. Vejr, vind og de mange meter over havets overflade giver også meget specielle forudsætninger for malerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Muehlhan tænker sikkerhed frem for alt i arbejdsprocessen, og det værdsætter vi altid på Øresundsbron. Vi giver personalet en grundlæggende sikkerhedsintroduktion til vores forbindelse, men det er leverandøren, som udformer sin egen arbejdspladsvurdering, siger Johan Nord, projektleder hos Øresundsbro Konsortiet.

Leder efter den rigitge maling

Det er endnu ikke til at sige, hvilken maling der skal bruges. Man ønsker at være sikker på, at det bliver være en maling, der har god holdbarhed og kan klare de særlige forhold, der eksisterer på sundet.

- Leverandøren har præsenteret en interessant farve, som vi håber på, men vi skal sortere nogle sidste detaljer, inden vi endelig beslutter, uddyber John Alexander Sahlin.

Når malerprojektet forventes at være afsluttet i 2032, har cirka 300.000 kvadratmeter fået et nyt farvelag. Hver uge forventer man, at malerplattformen flyttes langs broen. Arbejdet med at flytte platformen, forberede overfladen med montering af udstyr og så videre er det, som forventes at kræve den største del af den afsatte tid.