Lyt til artiklen:

ARBEJDSPLADSEN: M.J. Eriksson

00:00
Hastighed: ???x
05:18

Abonnementsartikel

M.J. Eriksson er en af Danmarks største jord- og anlægsentreprenører. Maskinteknik besøger familievirksomheden, der trods sin størrelse, holder fast i de gamle værdier.

Hvor end du kommer forbi et jord- eller anlægsarbejde i Danmark, så er der en god chance for, at du møder en af de hvide maskiner med den blå skrift, der lyder M.J. Eriksson.

Med lige over 700 ansatte og en omsætning på mere end 3 milliarder kroner er det en af Danmarks største jord- og anlægsentreprenører, som Maskinteknik er taget på besøg hos i Ishøj.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-2
Brogrenen i Ishøj er hovedsædet for M.J.Eriksson og er lige i gang med en større renovering. Foto: Jørgen Ahler.

Lige nu er et større renoveringsarbejde i gang på Brogrenen 10, som M.J. Erikssons hovedkvarter ligger på.

Så måske meget passende for virksomhedens karakter, er det til lyden af et slagbor og byggestøv, at vi møder Jørgen Eriksson, bestyrelsesformand og søn af Mogens Eriksson, der grundlagde M. J. Eriksson.

rich-media-3
Jørgen Eriksson er søn af grundlægger Mogens Jørgen Eriksson. Siden 2021 har han skiftet rollen som direktør ud med posten som bestyrelsesformand. Foto: Jørgen Ahler.

- Min far startede jo i 1945 med at bygge nogle små huse og villaer. Det gjorde vi frem til midt 1960erne, hvor vi så begyndte at bygge fabrikker. Og så op i 1980erne kom vi igang med jordarbejdet for alvor, fortæller Jørgen Eriksson, der i 2021 overdrog den administrerende direktørpost til Stig Munch-Jensen:

- Hvis jeg skal prøve at karakterisere os, så er det nok, at vi stadig opfører os lidt som en lille virksomhed, selvom vi nu er blevet rigtig store, siger Stig Munch-Jensen, der siden 2009 har dannet tæt parløb med Jørgen Eriksson, før han altså overtog den administerende rolle i 2021.

I følge Stig Munch-Jensen, så skyldes den store vækst både en gunstig markedssituation, men også en rigtig sammensætning af viden og dygtighed blandt de medarbejdere som til daglig iklæder sig en M.J. Eriksson jakke eller hjelm.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-6
Foto: Jørgen Ahler.

- Vi har jo faktisk bevæget os fra at være underentreprenør til i dag at være hovedentreprenør og kontraktholder på de anlægsprojekter, vi laver, siger Stig Munch-Jensen.

Store anlægsprojekter som motorveje, datacentre og et nyt kæmpe værksted til fremtidens el-tog, er bare nogle af de projekter som M.J. Eriksson arbejder på lige nu.

- I dag er der også kommet fjernvarme til, som begynder at fylde noget, siger Stig Munch-Jensen.

rich-media-7
Stig Munch-Jensen har siden 2021 været direktør i M.J. Eriksson. Foto: Jørgen Ahler.

Tillid og tonsvis af erfaring

Mens der hele tiden sker udskiftning i de mere end 450 maskiner som M.J. Eriksson råder over, så er der mange af de 700 ansatte som har holdt motoren i gang i årtier.

- Jeg har været her i lidt over 27 år, hvor jeg har kørt med alt fra 25 tons til 90 tons maskiner, siger Michael "Træben" Jacobsen, der er en af de mange garvede maskinførere hos M.J. Eriksson.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er et rigtig godt sted at være. Vi får frihed under ansvar og bliver belønnet for at gøre noget ekstra, siger den erfarne maskinfører.

rich-media-9
Michael "Træben" Jacobsen har 27 års erfaring med de store maskiner hos M.J. Eriksson. Foto: Jørgen Ahler.

- Vores maskinførere er jo ofte dem, som ved mest om det arbejde, vi udfører. Så vi har altid haft megen stor tillid til vores folk og givet dem ansvar derefter. Det tror jeg også har gjort, at folk er blevet hængende i så mange år, siger Stig Munch-Jensen.

- Hvis der er et problem, så er der ikke langt fra os, der er maskinførere og op til cheferne. Har man nogle saglige argumenter, så bliver der lyttet til os, siger Michael "Træben" Jacobsen.

rich-media-11
En kæmpe styrke i M.J. Eriksson er de mange erfarne medarbejdere. Foto: Jørgen Ahler.

En fremtid med tråde til fortiden

I dag er det ikke kun de store motorveje som M.J. Eriksson har en skovl med i. Faktisk er virksomheden så småt ved at vende tilbage til rødderne med mere byggeri, ligesom fjernvarme har fyldt meget de seneste år.

- Jamen altså markedet flytter sig jo hele tiden og det marked vi er i, det flytter sig også alt afhængig af, hvad politikerne på Christiansborg beslutter sig for. I perioder har Vejdirektoratet jo rigtig mange udbud. Og i andre perioder er det måske Banedanmark. Vi tilpasser os de opgaver, som byder sig, siger Stig Munch-Jensen, der dog understreger, at basisforretningen forbliver den samme.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-13
Banedanmark skal have nyt værksted til fremtidens elektriske tog. Her er M.J. Eriksson også involveret. Foto: Jørgen Ahler.

- Men vi har også med tiden bygget en masse nye kompetencer på, som netop gør, at vi står godt rustet til fremtiden, siger Stig Munch-Jensen.

Og så slutter vi ellers, hvor vi startede. På de nyrenoverede gange på Brogrenen. Hvor Jørgen Eriksson reflekterer over et helt liv med hvide maskiner med sit efternavn skrevet derpå.

- Der er jo sket helt enormt meget med verden siden dengang vi startede. En udvikling vi selvfølgelig har måttet følge med i for ikke at blive efterladt ved hegnet, som den garvede anlægsboss udtrykker det, før han understreger, at værdierne stadig er de samme som de altid har været.

rich-media-14
Det er glæden ved arbejdet, som er kernen i M.J. Eriksson. Foto: Jørgen Ahler.

- Det handler jo i bund og grund om at vi skal opføre os ordentligt, gøre vores arbejde ordentligt og så selvfølgelig finde glæden i det arbejde vi udfører, siger Jørgen Eriksson og fortsætter:

- Selvfølgelig har der også været meget surt, når det regner og det hele står en imod. Men mest, så har der været glæder, ikke mindst ved at se det vokse, det har været en stor tilfredsstillelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Så er du stolt af det i har opbygget?

- Ja, det synes jeg da godt, man kan tillade sig at være - helt klart, slutter Jørgen Eriksson.

rich-media-16
Se og hør mere om M.J. Eriksson ved at afspille videoen i toppen af artiklen. Foto: Jørgen Ahler.