Abonnementsartikel

Anlægsentreprenøren vil i løbet af de kommende tre år fordoble omsætningen ved hjælp af både opkøb og organisk vækst.

I et industrikvarter i Greve Nord tæt ved Køge Bugt motorvejen er hovedkontoret for BKH Gruppen placeret. Virksomheden beskæftiger sig med alle former for anlægsarbejde. Desuden håndterer selskabets forskellige afdelinger in situ støbning, maskinudlejning, slamsugning og styret underboring.

BKH Gruppen har for nylig igangsat en ambitiøs vækstplan, der i løbet af tre år skal fordoble virksomhedens omsætning fra de nuværende cirka 200 millioner kroner om året til 400 millioner kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Faktisk er det anden gang, siden den nuværende direktør Jakob K. Hansen overtog ledelse alene i 2011, at virksomheden gør denne øvelse. Første gang var i 2013, da man ændrede den klassiske ejerledede virksomhed Brødrene K. Hansen - med rødder tilbage fra 1961 - til en moderne koncern med flere selskaber. Pahn Beton blev opkøbt og er et af fire ben stiftet under BKH Gruppen. De øvrige tre er Brødrene K. Hansen, BKH Syd samt BKH Maskiner.

Det er måske det vigtigste af det hele. At vi formår at være en enhed med fælles fodslaw og fælles forståelse af, hvor vi er på vej hen.

HR Manager Line Storm Andersen

BKH Gruppen

- Med denne strukturændring blev flere led effektiviseret. Blandt andet blev den daglige drift omkring it, økonomi, HR, Tilbud & Salg samt Kvalitet & Sikkerhed placeret i moderkoncernen, så de fire enkelte afdelinger fik frigjort masser af ressourcer til drift. Det og flere andre tiltag betød, at vi løftede omsætningen fra 100 til 200 millioner kroner om året, fortæller HR manager Line Storm Andersen fra BKH Gruppen.

Helhjertet indsats

Nu går topledelsen igen efter en omsætningsfordobling, og denne gang er det en meget målrettet og professionel indsats, som gennem tre år skal udmønte sig i succes.

- Vi skal vokse meget - både gennem opkøb og gennem vækst i opgaverne fra både eksisterende og nye kunder. Måske også nye forretningsområder i periferien af vores kernekompetencer, siger Line Storm Andersen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Virksomheden er meget bevidst om, at en så radikal ændring kræver opbakning i hele organisationen. Derfor har mantraet siden projektstarten først på året været: Medarbejderinvolvering, tydelig intern og ekstern kommunikation samt fastholdelse af kerneværdierne. En af de store udfordringer består i at få ført topledelsens beslutninger ned gennem mellemlederne til de øvrige ansatte.

- Vi brugte blandt andet september på en stor workshop, hvor 40 af vores 160 ansatte deltog. Det kom der et spændende idekatalog ud af, som vi allerede har taget til os. Heldigvis er det tydeligt, at medarbejderne har en meget stor tilfredshed i deres job. Det gør det lettere at implementere vækstplanen - også i forhold til rekruttering, for vi skal bruge mange flere kollegaer. Foreløbig 30 inden for de kommende 12 måneder, og det er alt andet lige lettere at tiltrække ansøgere, når virksomheden har et godt ry, siger hun.

Line Storm Andersen tilføjer, at den omfattende medarbejderinvolvering har betydet, at topledelsen har fået masser af brugbare ideer fra hele koncernen.

- Det er måske det vigtigste af det hele. At vi formår at være en enhed med fælles fodslaw og fælles forståelse af, hvor vi er på vej hen. I det daglige er der jo langt - også rent fysisk - fra administrationen i Greve til de enkelte maskinførere ude på pladserne i København eller de enkelte rørlæggere på et projekt i Nr. Alslev, fastslår hun.

Hjælp fra kommunikationsbureau

I processen har BKH Gruppen hentet hjælp hos et kommunikationsbureau, der har stået for workshop og personalemøder og i det hele taget har taget hånd om en grundig kommunikation i og uden for virksomheden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har brugt dem til at få defineret vores strategier, og de har trænet ledergruppen i bedre og mere præcis kommunikation med de ansatte, så ingen er i tvivl om retningen i og målet med vækstprocessen, forklarer Line Storm Andersen.

At virksomheden vokser vil samtidig skabe bedre mulighed for, at de ansatte kan vokse i jobbet.

- Jo flere projekter vi har i gang, jo flere mellemledere bliver der plads til. Vores medarbejdere får flere muligheder for udvikling i jobbet, og det skulle også gerne være med til at holde på vores mange talenter - og tiltrække nye, siger hun.

Strategien er nu på plads. De næste par år handler det om at få de mange tiltag implementeret og få omsætningen fordoblet.