Lyt til artiklen:

Hos Danfoss stræber man efter den fuldelektriske byggeplads

00:00
Hastighed: ???x
09:10

Abonnementsartikel

Danfoss Power Solutions har store ambitioner, når det kommer til elektrificering af entreprenørmaskiner.

Caterpillar, John Deere og Manitou.

Det er bare tre af en lang række af store maskinproducenter, som Danfoss Power Solutions leverer eller har leveret maskinkomponenter og software til.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Maskinteknik har været på besøg hos den globale virksomhed, som har sit hovedsæde i Nordborg på Als. Nærmere bestemt på Danfoss' Application Development Center (ADC) hvor man blandt andet udvikler nogle af de tekniske løsninger, som er en uundværlig del af enhver velfungerende maskine, der kører rundt eksempelvis på landets byggepladser.

Og de går en rivende udvikling i møde. Byggepladserne. I hvert fald hvis man skal tro Jørgen Krusborg, der er Director R&D Solutions EMEA hos Danfoss Power Solutions.

rich-media-2
Jørgen Krusborg, Director R&D Solutions EMEA, Danfoss Power Solutions. Foto: Tim Søgaard.

- I 2022 var vi medværter for en international konference om energieffektivisering i Sønderborg. Der havde vi en hel byggeplads udelukkende med elektriske maskiner med Danfoss-komponenter såsom el-motorer, joysticks, ventilblokke og styreenheder i. Der var både store gravemaskiner, minigravere, læssemaskiner og lignende, og det er det, vi arbejder hen imod her hos Danfoss Power Solutions. En fuldelektrisk byggeplads - og udviklingen går rigtig stærkt, fortæller han.

Tog fart for få år siden

De førnævnte komponenter er kun et udsnit af, hvad der produceres hos Danfoss Power Solutions og på værkstedet i Nordborg står beviset. En elektrisk hjullæsser med en kampvægt på 13 tons bygget op udelukkende med komponenter fra Danfoss.

Elektrificeringen af maskinerne tog for alvor fart hos Danfoss for omtrent fem år siden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi kunne efterhånden se et behov for de elektriske maskiner. I Oslo har man eksempelvis indført lovgivning, der skal gøre byggepladserne fossilfrie. Derudover er vi en grøn virksomhed, og vil vil rigtig gerne gøre noget godt for klimaet og miljøet, siger John Brilli, der er Senior Director, Application Engineering & Technical Services, EMEA Sales & Marketing ved Danfoss Power Solutions.

I slutningen af 2022 sikrede Danfoss Power Solutions sig et tilskud på cirka 3,5 millioner kroner fra den britiske regering til at fremskynde elektrificeringen af entreprenørmaskiner.

Danfoss får tilskud til at fremskynde elektrificering af entreprenørmaskiner

Se også:

Danfoss får tilskud til at fremskynde elektrificering af entreprenørmaskiner

Det, der driver udviklingen hos Danfoss, er naturligvis virksomhedens medarbejdere. Her råder Danfoss Power Solutions over en bred skare af kompetencer, fortæller Jørgen Krusborg.

- Vi har selvfølgelig både folk med lange uddannelser såsom kontrolingeniører, softwareingeniører og så videre, men vi har også folk på værkstedet med fagtekniske uddannelser for eksempel mekanikere, så vi spænder ret bredt, og det samspil er simpelthen guld værd, fordi du kan bygge den teoretiske og den praktiske viden sammen, og det er hele grundlaget for at vi kan producere vores produkter og vise dem frem, så kunderne kan se, hvordan de virker, siger han.

Energibesparelse fremfor V8

Derudover er det også meget ofte kundernes ønsker, der driver udviklingen af de tekniske løsninger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Nogle kunder køber kun enkelte komponenter hos os og sammensætter derefter deres egne systemer. Men ofte kommer kunderne også til os og siger: "Vi skal have bygget en maskine, og den skal have de og de specifikationer." Så sætter vi vores komponenter sammen til et system, der kan matche de specifikationer og skriver noget software, der får det til at tale sammen og fungere, siger John Brilli og fortsætter:

rich-media-6
John Brilli, Senior Director, Application Engineering & Technical Services, EMEA Sales & Marketing, Danfoss Power Solutions. Foto: Tim Søgaard.

- Hvis der kommer en kunde og efterspørger noget helt nyt, så sætter vi os sammen med Jørgens (Krusborg red.) afdeling og udarbejder en ny løsning, og det vil vi rigtig gerne, for vi er jo også interesserede i at fremme udviklingen af nye løsninger.

I princippet er der ingen begrænsninger for, hvilke projekter Danfoss Power Solutions kaster sig over, men virksomheden foretager naturligvis altid en vurdering af, om projektet er rentabelt.

- Og så har vi meget fokus på energioptimering og automatisering, så vi vil hellere lægge vores kræfter i et projekt, hvor der er potentiale for en energibesparelse, og som ikke kræver en stor V8 motor. Så der vil være opgaver, vi siger nej til, siger Jørgen Krusborg.

- Nogle gange bliver vi også spurgt, om vi kan levere 300 maskiner af en given slags, og det siger vi også nej til, for vi er ikke maskinbyggere. Vi leverer komponenter og software, så kunderne selv kan bygge deres maskiner, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Et spørgsmål om tilvænning

Den største udfordring, når det kommer til elektrificering af entreprenørmaskiner er batteriets levetid.

- Det, vi ser, er, at det kan være en udfordring at få batteriet til at holde en hel arbejdsdag. Vi leverer ikke selv batterier, men vi forsøger at optimere energiforbruget på maskinerne, så de batterier, der er på markedet, kan implementeres i kundernes maskiner, siger Jørgen Krusborg.

Og det er mindst ligeså vigtigt som at udvikle batterierne, lyder det.

- Der er beregninger, der viser, at det er ikke nok blot at udskifte en dieselmotor med en elmotor. Så sparer du simpelthen ikke CO2 nok. Du skal have optimeret alle andre processer også. Så du skal have mere effektive pumper og ventiler, og du skal tænke på, om din cylinder er dimensioneret korrekt og så videre, siger Jørgen Krusborg.

rich-media-8
Hos Danfoss Power Solutions vil man hellere lægge kræfterne i et projekt, hvor der kan gemme sig en potentiel energibesparelse fremfor et projekt, der kræver en stor V8 motor. Foto: Tim Søgaard.

Ifølge ham, handler det også om at "uddanne" maskinføreren til at køre mere energibesparende. Typisk er føreren ansat til at udføre et stykke arbejde hurtigst muligt - ikke til at spare brændstof. Men det skal han lære. Og entreprenørerne skal forstå værdien af det, for der er mange penge og meget CO2 at spare, lyder det fra Jørgen Krusborg.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tal fra Firstgreen Industries, der producerer elektriske skid steer læssemaskiner med Danfoss-komponenter i, viser eksempelvis, at man kan spare op til 107 euro på brændstof på otte timers kørsel, hvis man vælger en elektrisk skid steer-læsser fremfor en dieseldreven. Tallene er dog ikke verificeret af Danfoss.

Ikke desto mindre er der en besparelse, som man er nødt til at tænke ind i regnestykket, når man overvejer at investere i en eldrevet maskine, mener de to herrer. For der er ingen tvivl om, at på papiret vil en el-dreven maskine næsten altid være dyrere end en dieseldreven, fordi batteriet trækker prisen gevaldigt op.

- Der er en højere omkostning forbundet med at anskaffe det, men driftsomkostningerne er også væsentligt billigere, siger John Brilli.

- Det er også vigtigt, at de el-drevne maskiner kan leve op til den samme performance, som de brændstofdrevne. Ellers kan du ikke overbevise entreprenøren om at skifte hele sin maskinpark ud, siger Jørgen Krusborg.

Derudover er det også et spørgsmål om tilvænning, tror John Brilli.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det handler om at acceptere, at der er både fordele og ulemper ved en eldrevet maskine. Når du køber en elbil, skal du også vænne dig til at køre på en anden måde. Det samme gælder på byggepladsen. På mange byggepladser står maskinerne nogle gange stille i intervaller på en halv til en hel time, og det er jo tid, hvor man sagtens kan lade på dem. Mange er måske også vant til at presse sine maskiner hårdt, men det er ikke sikkert, at du kan det med en el-dreven maskine, siger han.

At det kan lade sig gøre at producere konkurrencedygtige el-maskiner er et faktum, mener John Brilli og Jørgen Krusborg. Det er blevet bevist på Danfoss' nulemissions-byggeplads sidste sommer.

- Løsningerne er der. Det er bare viljen, der skal til, siger John Brilli.

Øget komfort

Jørgen Krusborg og John Brilli er da også sikre på, at udviklingen kun går i én retning, og det er mod mere el.

- Flere og flere køber el-biler og begynder at kunne se fidusen. Jeg tror, det samme kommer til at gøre sig gældende for entreprenørmaskinerne. Jo flere, der tager det til sig, jo flere hopper med på bølgen, siger John Brilli.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er klart. Får vi en leverandør, som kan levere et batteri, der kan klare en 8-10 timers cyklus, og som kan lade på en time til halvanden, eller som er relativt nemt at bytte ud, så vil udviklingen også accelerere yderligere, siger Jørgen Krusborg.

Men det er ikke kun ydeevne, batterilevetid, brændstofbesparelser og popularitet, der kan være udslagsgivende for, om entreprenørerne vælger at satse på el. Maskinførerne har nemlig også ofte en finger med i spillet, når der skal købes nye maskiner ind. Her fremhæver John Brilli fremhæver især den øgede komfort som en faktor, der kan skubbe til udviklingen.

- Den feedback, vi fik på vores nulemissions-byggeplads sidste sommer, var meget positiv. Maskinførerne syntes, at det var helt fantastisk, at der ikke var den vanlige larm fra forbrændingsmotoren. De kunne snakke sammen, uden de skulle slukke maskinerne eller råbe ad hinanden, og de behøvede heller ikke at bruge høreværn. Det er jo også en glæde ved at gå på arbejde. De bruger mange timer i de maskiner, siger John Brilli.

Til slut spurgte Maskinteknik Jørgen Krusborg, om han tror, der er et maksimalt potentiale for de el-drevne maskiner.

- Det er svært at sige. Der vil være nogen, der mener, at der er grænser for, hvor meget kraft, du kan yde med el på eksempelvis en gravemaskine, men du kan jo stadig lave en hybridløsning, og der er det kun den tid, du bruger på at lade kontra arbejdstiden, der sætter begrænsningen for potentialet. Det er klart, snakker vi de helt store dumpere, så bliver det svært, men på gravemaskiner på danske byggepladser, der tror jeg ikke rigtig, der er nogen grænser for potentialet, svarer han.