Abonnementsartikel

Ønsket om en smart løsning til at udlægge grus til stier, sendte smed fra entreprenørvirksomhed i opfinderhjørnet.

NærHeden, Hedehusene: Der er et mylder af byggefolk, maskiner og lastbiler i NærHeden. Den nye bydel til Hedehusene vokser kraftigt, og blandt de mange entreprenører på stedet er virksomheden Gorm Hansen fra det østlige Roskilde.

De er involveret flere steder i NærHeden, og en af opgaverne består i at udlægge en ny cykelsti.

Til netop den type opgaver har entreprenørfirmaet haft udviklingshatten på. Firmaet ville gerne have en løsning, som ikke kun skulle gøre arbejdet lettere med færre mandetimer til følge.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Det hele er bygget op på en dumper fra Hydrema, hvor vi har monteret en båndaflæsser fra Bredal. Det i sig selv er egentlig en gammel funktion. Normalt er der et langt aflæsningsbånd bagpå. Bredal'en giver os mulighed for at tilpasse mængden, den føder kassen med, uafhængigt af kørehastigheden. Det gav et godt udgangspunkt, men vi havde kun aflæsserbåndet til den, siger Brian Vinkelgaard, der er smed hos Gorm Hansen.

rich-media-2
Brian Vinkelgaard er smed hos Gorm Hansen. Har har udviklet og bygget afretteren.

Hældning til begge sider

Resultatet blev en grusafretter til udlægning af stier og små veje.

- Vi havde noget afretter-værk til en rendegraver, som startede tanken om at sætte den bag en maskine. Det harmonerede ikke særlig godt. Afretteren til rendegraveren sidder foran maskinen, hvor vi gerne ville have den bagpå båndaflæsseren, og satte vi dem sammen, ville det hele ende baglæns, fortæller Brian Vinkelgaard, der har udtænkt og bygget maskineriet.

Samtidig ville folkene i firmaet gerne have flere funktioner.

- Noget, som skiller sig ud på vores model, er, at den kan knække på midten, så vi laver tagprofil på grusstien. Det var ikke muligt at finde noget på markedet, hvor den funktion kunne opfyldes, siger Brian Vinkelgaard.

Færre folk til opgaven

Med den nyudviklede grusafretter bliver arbejdet gjort nemmere.

- Tidligere lavede vi arbejdet med en gravemaskine og håndkraft, hvor vi gik og rettede af. Man kunne ikke lave det så præcist, som vi kan her. Så det krævede en gravemaskine og to-tre mand med rager, siger sjakbajs Mogens Post.

rich-media-3
Arbejdet klares med en maskinfører og en mand bag maskinen.

Med den nye løsning kan man på forhånd mærke ruten op, så man får en snorlige udlægning første gang.

- Derefter skal der en tromle over og bing, så er vi færdige, siger Mogens Post.

Maskinføreren kan orientere sig bagtil ved hjælp af tre kameraer. Han styrer kørehastigheden, så kassen altid er fyldt med grus.

- Det er vigtigt, for ellers kommer vi ikke helt ud i siderne, siger Mogens Post.

Sjakbajsen går bagved afretteren, hvor han kan justere højden i begge sider.

- Jeg skal være opmærksom på, at vi har en ensartet lagtykkelse. Det er vigtigt på denne opgave, hvor det er noget leret grus. Men det er også et spørgsmål om penge, at der ikke bliver brugt for meget materiale. Det er svært at ramme 100 procent hele tiden, men så må vi lige gå hurtigt efter med en rage og rette de små ting, siger Mogens Post.

Maskinen kan mere

Udover de økonomiske fordele ved færre folk til opgaverne og et mere præcist materialeforbrug, får man også udnyttet maskinparken bedre.

rich-media-4
En tur med tromlen og arbejdet er færdigt.

- Maskinen er gået fra kun at kunne én ting, til at blive en multifunktionsmaskine. Det hele er lavet, så det er nemt at skille ad, og det kan samles eller skilles ad på en time, siger Brian Vinkelgaard.

Afretteren kan udlægge i en bredde fra 2,5 meter til 3,5 meter. Gorm Hansen har søgt patent på grusafretteren.