Det går stærkt med teknologien i entreprenørmaskinerne, og hos Munck Gruppen kan maskinchefen fortælle, at også de små maskiner følger tendensen.

Der ryger en del maskiner igennem systemet hos Munck Gruppen på årsbasis. Lige nu tæller maskinparken for eksempel et pænt stykke over 150 gravemaskiner fra 800 kg til omkring 50 ton. Dertil skal lægges endnu flere entreprenørmaskiner til jord-, forsynings- og ikke mindst asfaltarbejde.

Manden, som holder styr på den omfattende maskinpark, er maskinchef Klaus Nielsen. Vi har taget en snak med ham om, hvad en stor entreprenørkoncern kigger efter, når der skal anskaffes nye maskiner.

rich-media-1
I de udenlandske projekter foretrækker Munck Gruppen Cat-maskiner.

- Det er de konkrete opgaver, som afgør det. Der er ikke en drejebog, man kan slå op i og se, hvornår man skal købe eller leje en maskine. En betydelig del af vores mini- og kompaktmaskiner er lejet, en del af dem også med fører. Vi ejer en større andel af vores store gravemaskiner selv, men der er stadigvæk en del lejede, fortæller han.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Vi kigger blandt andet på, hvor længe et projekt varer. Der kan være lang leveringstid på entreprenørmateriel, så selvom det i et givent tilfælde ville give mening at købe en maskine, kan vi blive tvunget til at leje i stedet, siger Klaus Nielsen.

Catte i udlandet

Munck Gruppen kører med en broget flok fra landets store leverandører, så et favoritmærke har de ikke. I hvert fald ikke i de danske projekter.

Munck har gang i store opgaver i udlandet, hvor den blandt andet står på lufthavnsprojekter i Grønland, mens man i Ghana er i gang med en stor infrastrukturopgave, som byder på både veje og broer.

rich-media-2
Klaus Nielsen har været maskinchef hos Munck Gruppen siden 2015.

- I udlandet går vi efter en ensartethed i materiellet, og her kører vi hovedsageligt med Cat-maskiner. Det er blandt andet for at kunne få reservedele, uanset hvor man er henne i verden. Det kan man med Caterpillar, siger Klaus Nielsen, som tilføjer, at det udelukkende er Muncks egne maskinførere, som opererer uden for Danmarks grænser.

Teknologien breder sig

Typisk holder en gravemaskine eller hjullæsser i fem til syv år hos Munck Gruppen. Er maskinen indkøbt til et specifikt projekt, kan den være i folden i ned til tre år.

- Maskinføreren og hans nærmeste foresatte er typisk involveret i købet, så den bliver specificeret og tilgodeser særlige behov. Men vi prøver alligevel ikke at gøre maskinerne alt for specialiseret, for den skal stadigvæk kunne deles med en kollega, siger maskinchefen og tilføjer:

- Men der bliver lyttet, for det er folkene i maskinerne, der har erfaringer med det forskellige udstyr.

rich-media-3
I Ghana bygger Munck Gruppen syv kompositbroer i beton og stål samt tilkørselsramper og renovering af 20 kilometer vej.

På gravemaskinerne peger pilen i teknologiens retning med GPS- og 3D-maskinstyring.

- Det bevæger sig også nedad i størrelsen på maskinerne. Også på tromlerne er det nærmest vokset ekstremt. Der har vi maskinstyring, så vi blandt andet præcist kan se, hvor valsen har været på et givent tidspunkt, komprimering og antal overkørsler. Vi har det også på mange af vores større læssemaskiner, som viser, hvor skovlen har været henne. Det er meget usædvanligt, siger Klaus Nielsen.

Det går stærkt lige nu

Maskinstyringen bliver især brugt til at optimere og effektivisere arbejdet. Præstationen på byggepladserne kan man med hjælp fra telematik så yderligere arbejde på at få effekten op.

- Det har flyttet sig rigtigt meget de seneste år. Vi får et overblik over, hvor meget materiale der er i en skovl, eller hvor meget læs der er på en dumper. Vi kender brændstofforbruget, kørehastigheden og meget andet. Med det kan vi se på den enkelte maskinførers præstation og sammenligne ham med kollegaen, siger Klaus Nielsen.

rich-media-4
Maskinparken hos Munck bliver klogere.

Det skal blandt andet bruges, hvis en maskinfører har brug for træning, men faktisk også til det modsatte.

- Det er i lige så høj grad for at se, om der er nogen, som går for hårdt til den. Man kan godt kalde det en slags sladrehank, så vi kan gå ind, inden vi står med en defekt på en for hårdt kørt maskine, siger Klaus Nielsen.

- Og det flytter sig også nedad i maskinstørrelser. Vi har telematik fra fabrikanten helt ned til to-tons maskiner. Det er helt nyt for os, og det går stærkt lige nu, slutter han.