Lyt til artiklen:

HG klar med elektrisk to-tons dumper

00:00
Hastighed: ???x
04:09

Abonnementsartikel

De først 25 eksemplarer af E2000 lander alle i Danmark. Senere venter eksportmarkederne.

HEDENSTED: I denne måned ruller de første 25 eksemplarer af HG Machines nye elektriske E2000 dumper ud fra virksomhedens egen fabrik i Polen, og de er alle afsat til danske kunder.

For seks år siden udviklede vi en elektrisk model, og den er nu lige så efterspurgt som den oprindelige på benzin.

CEO Nikolaj Birkerod Madsen, HG Machines

- Efterspørgslen er lidt voldsom, det må vi sige, så vi har valgt at de første 25 udelukkende går til Danmark. Efterfølgende åbner vi for vores andre partnermarkeder i Europa, så det er meget spændende, siger indehaver Nikolaj Birkerod Madsen, HG Machines.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-3
HG E2000. Foto: Torben Jastram.

12 timers brug

HG har siden lanceringen af den elektriske et tons Super Skub for cirka seks år siden været i gang med en transformation til elektricitet, som for alvor har taget fart de seneste to år.

- Vi har med succes lavet vores et tons motorbør, Super Skub, på benzin i omkring 35 år, og den er meget kendt - særligt i Danmark. For seks år siden udviklede vi en elektrisk model, og den er nu lige så efterspurgt som den oprindelige på benzin. I dag leverer vi cirka halvdelen på el, siger han til Maskinteknik.

Mantraet var fra starten, at HG ville levere en maskine, der kunne køre 12 timer og lade op på tre timer. Det lykkedes, og for to år siden besluttede selskabet så at gå all-in på el i udviklingen, men stadig også producerer den klassiske benzin-udgaver af Super Skub.

Eliminerede energitab

- Dengang satte vi udviklingen af E2000 i gang, og det skulle være samme mantra med 12 timers brug og tre timers opladning. Det kom vi i mål med, takket være en ihærdig indsats, hvor det lykkedes os at være tre gange mere energieffektive end dumpere med forbrændingsmotor - og dobbelt så energieffektive end andre elektriske dumpere, fortæller Nikolaj Birkerod Madsen.

HG byggede først to prototyper, som blev grundigt testet af hjemme i Hedensted.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Så rettede vi nogle fejl og byggede derefter fem modeller, som vi har haft testet sammen med kunder og samarbejdspartnere, og det gav os mange gode inputs retur, så vi kunne gøre maskinen helt færdig. Og det er den nu, hvor vi har sat serieproduktionen i gang, siger han.

rich-media-5
Den sorte bagende er lavet af genbrugsplast. Foto: Torben Jastram.

Flere små batterier

HG E2000 klarer alle former for opladning med en intern oplader, som kan kobles i såvel en almindelig biloplader, 16A strøm eller et 220V EU-stik. Når alt er koblet til, så tager en fuld opladning godt 3 timer - og to timer fra 20 til 80 procent.

Den er udstyret med en række mindre serieforbundne lithiumbatterier i stedet for ét stort. Fordelen for kunden er, at skulle et batteri klappe sammen, så skal der kun skiftes et mindre forholdsvis billigt batteri i stedet for et stort og meget dyrt.

Dyrere - men billigst

Men hvad så med økonomien?

- Det er klart at en elektrisk Super Skub er dyrere end en benzin-udgave - i indkøb. Men set i et femårigt perspektiv, er det en anden sag. For vores el-Super Skub koster det små 10 kroner at køre 12 timer. På vores benzin-Super Skub koster det omkring 150 kroner at køre 12 timer. Gør man det 200 dage om året i fem år har man mere end betalt maskinen alene i differencen på brændstofforbruget, fastslår direktøren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-7
Den elektriske Super Skub har efterhånden eks år på bagen. I dag sælges der lge så mange elektriske som benzindrevne Super Skrub. Foto: Torben Jastram.

Dertil kommer så hele klimagevinsten ved nul-emission samt komforten ved lavt støjniveau.

Flere markeder

Traditionelt har Super Skub været kendt og solgt i Danmark og Nordtyskland. Men med den nye E2000 på vej, sigter HG Machines på et styrket eksportmarked.

- Derfor har vi været ude og lave samarbejdsaftaler andre steder i Tyskland, i det øvrige Skandinavien samt i Frankrig, Spanien og Baltikum. Og nu hvor efterspørgslen stiger, opskalerer vi produktionen yderligere, siger han til Maskinteknik.