Abonnementsartikel

De to første Falköping HES spredere på dansk grund samler erfaringer i Odder Kommune.

I Danmark vil vi i vintertid også have "sorte" veje. Der skal ikke ligge sne og is og forstyrre trafikken, og derfor bliver der i kommunerne og fra Vejdirektoratets side brugt rigtig mange penge på at indkøbe, vedligeholde og naturligvis anvende sneplove og saltspredere.

Med tiden er der sket en større udvikling i forhold til at øge materiellets rækkevidde og samtidig spare på eksempelvis de saltmængder, man spreder ud. For alting koster, og i kommunerne bliver der et evigt pres for at få størst mulig service ud af pengene. Den øvelse kræver en løbende opdatering af viden i forhold til, hvad der eksisterer af interessante maskiner og udstyr på markedet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Herunder finder man Odder Kommune. Hos kommunens Vej & Park-afdeling holder driftschef Leo Kristoffersen netop øje med udviklingen på området og især udviklingen i tilstanden på kommunens eksisterende materiel. Sidste år valgte kommunen at investere i to nye Falköping C-7 hedvandsspredere.

- Jeg er ikke bekendt med andre kommuner, som kører med det. Vi stod i forvejen for at skulle udskifte materiellet, og hedvandssprederne lød besnærende. Vi kunne godt afvente, at en større kommune afprøvede det først, men vi slår i Odder på, at vi er en grøn kommune, så da vi skulle investere, var vores udvalgsformand med på ideen om hedvandssprederne. Vi er fortsat lidt i tvivl om, på hvilke strækninger de giver den største effekt, men vi har ikke fortrudt at vi gjorde forsøget med dem, siger Leo Kristoffersen.

Nye erfaringer

Hvor udviklingen er gået fra rå salt til befugtet salt og senere mixet salt, er nyeste skud på stammen det mixede hedvand.

- Med mixersystemet omdannes hedvandet med salt til en klæbende yoghurt, som gør at saltblandingen bliver liggende på vejen. Vedhæftningsevnen øges med det varme vand, forklarer Hans Møller fra Hans Møller Vej- og Parkmaskiner, som forhandler Falköping i Danmark, og som har solgt de to spredere til Odder Kommune.

Kommunen har fem store spredere. Vej & Park beskæftiger alt i alt 34 medarbejdere, og der bruges i gennemsnit omkring 800 tons salt om året.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har i forvejen gjort brug af Mixersystemet. Det nye er, at der nu også er bygget et fyr på sprederen. Hvor der traditionelt anvendes 15 gram befugtet salt, kan man ved Mixersystemet få samme effekt med blot fem gram salt. Vi håber med hedvandssystemet at kunne komme endnu længere ned, men det er nyt for os endnu, siger Leo Kristoffersen.

Hurtig reaktionstid

Udfordringen med at salte har altid været at holde saltet på vejene længe nok til at det har den ønskede virkning. Mængden af restsalt afhænger blandt andet af trafikmængden, vejr og vind, saltets nedbrydningshastighed, vejoverfladens beskaffenhed - om saltet kan være i asfaltens teksturer - og vejens hældning.

Det er friktionen fra køretøjernes dæk mod vejen, der aktiverer saltet, men klæber saltet ikke ordentligt til vejen, er det snart kørt af vejbanen og ligger i grøfter og rabat til ingen verdens nytte. Det er både dyrt og usundt for naturen. Forsøg har vist, at der med udlagt tørt salt er cirka 10 procent tilbage, når 100 sæt aksler har passeret med 70 km/t. Med befugtet salt er tallene 15-30 procent, mens der med mixet salt er 75-90 procent tilbage på vejbanen.

- Vi har i Odder Kommune for tre år siden aftalt, at vi ikke længere salter præventivt. Salter vi to timer, før trafikken bliver tæt, sker der alligevel ikke noget. Det er til enhver tid vintervagtens vurdering, som bestemmer hvad der skal gøre. Hvis vi er i tvivl, så kører vi af sted, og det er netop her, at hedvandssprederne specielle evner kommer ind i billedet, da der er en hurtigere reaktionstid fra det mixede hedvand bliver udlagt, til der er en effekt, siger Leo Kristoffersen.

Af samme årsag overvejer Vej & Park at sætte hedvandssprederne ind på mindre veje, da den mindre trafik er længere tid om at aktivere det udlagte salt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Målinger har vist, at hedvandet, der på sprederen er opvarmet til 95 grader Celsius, har en temperatur på 60 grader Celsius, når det rammer vejen, og 100 meter bag sprederen er temperaturen fortsat 27 grader Celsius. En temperatur, som gør underværker for frysende våde vejbaner.

- Vi har overvågning på sprederne, så vi kan følge forbruget, siger Leo Kristoffersen.

Fordi leverancen er den første på danske grund, håber Hans Møller, at erfaringerne fra Odder Kommune vil sprede sig til andre instanser.

- Jeg håber, at Odders initiativ gør, at eksempelvis Vejdirektoratet vil få øjnene op for mulighederne, siger Hans Møller.