Gummihjulslæsseren Weycor AR250 har fantastisk brydekraft, godt udsyn og et sæde og kontroller, der bakker op om den gode ergonomi. Men hydraulikken summer, og den kompakte maskine er bøvlet at skrue på.

En kæde er aldrig stærkere end sit svageste led, og derfor kan det undre, at den Weycor AR250e, som PowerGear-testteamet har haft under behandling, ikke som standard blev leveret med den funktion, der planstiller skovlen, så maskinen kan bruges til planering.

- Vi har aldrig modtaget en maskine i denne prisklasse, hvor funktionen ikke var på. Som den står her, kan den faktisk kun bruges til læsning på fast underlag. Når det gælder planering, er det simpelthen ikke til at lave et pænt arbejde, når man ikke ved, hvordan skovlen står. Det er en funktion, man ikke kan undvære. Så enkelt er det, siger Knud Lynggaard.

Maskinteknik har været i kontakt med Scantruck, der er den danske forhandler af Weycor-maskinen, og herfra er meldingen, at problemet kun er aktuelt for testmaskinen. Fremadrettet vil alle solgte maskiner blive leveret med funktionen til planering uden merpris.

God arbejdsplads

Med den problematik overstået har PowerGear-testerne mulighed for at hæfte sig ved de mange andre indtryk, som det tyske kraftværk efterlader.

- Først og fremmest er det en dejlig maskine at komme op i. Der er god plads, og den er nem at komme ind og ud af, og det er et godt udgangspunkt for en god arbejdsplads, siger Tommy Larsen, inden Knud Lynggaard fortsætter:

- Den har også et rigtig godt sæde, og det er virkelig vigtigt. Chefen sidder altid i en god stol, men det er ikke ensbetydende med, at der er gode sæder i alle maskinerne. Men det er vigtigt, at man passer på sin krop, når man sidder i en maskine i så mange timer. En diskusprolaps er altid tæt på, og det er en hård belastning for både en selv og ens familie, hvis man får problemer med ryggen. Sædet i denne maskine behøver man ikke at udskifte. Det er luftaffjedret og kan indstilles uafhængigt af håndtagene, så der er ikke noget at sætte fingrene på. Det dur bare.

Hydraulikken summer

Og sæde-rosen fortsætter, når talen falder på styringen af maskinen.

- Den er rar at styre og har et godt joystick. At joysticket er godt betyder, at man ikke skal flytte fingrene for meget rundt på det og ikke behøver at kigge ned på det for at se, hvor fingrene er, siger Tommy Larsen.

Men selv om ergonomien er i orden, så er der dog komfortbetænkeligheder, når det gælder støjen i kabinen.

- Den støjer lidt rigeligt, men det er nu ikke fordi, det er støj som sådan. Det er mere en summen, og den kommer ikke fra motoren. Jeg tror, det er hydraulikken, og det skyldes formentlig, at den er placeret lige under gulvet i førerhuset, ­siger Knud Lynggaard.

Kompakt maskine

Motoren på Weycoren er trukket helt op bag førerhuset, hvilket igen har skubbet hydraulikken ind under førerhuset, og herfra forplanter lyden fra hydraulikken sig videre til førerhuset.

- Måske giver det mere stabilitet, at motoren er trukket hen over akslen - og maskinen virker også ganske stabil, kan vi konstatere. Men det er en skam, hvis det har betydet, at man må skrue op for radioen, fordi man ellers kan høre ventilerne syde inde i kabinen, siger Tommy Larsen, der også konstaterer et andet problem, der er affødt af den kompakte bagende:

- Det er vanskeligt at komme til motoren. Hvis man skal ordne ret meget mere end det daglige vedligehold, så skal man have maskinen ind på værkstedet, hvor man nærmest skal være to mand til at få skærmene af for at kunne komme til at arbejde på maskinen. Den er bestemt ikke nem at komme til, siger Tommy Larsen.

Fremragende brydekraft

Maskinen er udstyret med et Volvo-skifte, der fungerer som ønsket. Begge testere synes, at det er nemt at arbejde med, og kombineret med det gode udsyn er der ingen problemer med at skifte fra skovl til pallegafler og tilbage igen. Og at køre med maskinen er en effektiv omgang.

- Brydekraften er fremragende. Når man kører ind i en dynge, kan man bare blive ved med at fylde skovlen. Motor og dæk passer glimrende sammen, og maskinen er generelt bare rigtig stærk - der savner man ikke noget. Desuden har den en rigtig fin detalje, man kan bruge, hvis man kører fast med den. Så kan man vende skovlen helt om, så man kan bruge den til at komme fri igen. Armene er lavet til det, og det fungerer ret godt. Desuden er den også rimelig hurtig til hejs, lige som løftehøjden også er fin, siger Knud Lynggaard.

- Og den kører med en Deutz-motor på 218 hestekræfter. Deutz plejer at fungere, så motoren har jeg ingen betænkeligheder ved. Den kan godt yde noget, siger Tommy Larsen.

Godt udsyn

Udsynet får også stor ros med på vejen.

- Jeg kan ikke huske, at vi har haft en læsse­maskine med bedre udsyn til test, siger Knud Lynggaard, og Tommy Larsen fortsætter:

- Der er en god, stor rude fortil, lige som ud­synet til siderne også er helt fint - der sidder også en god, stor rude i døren, så den vej er synet heller ikke begrænset. Og der er også et glimrende udsyn nedad, så det kan faktisk ikke gøres bedre. Samtidig har den gode spejle og et rigtig godt bakkamera.

Weycoren har også en funktion, som PowerGear-testerne typisk ikke ser på gummihjulslæssere; en økonomifunktion. Den sænker kraften på hele maskinen, hvilket blandt andet kan bruges til at spare brændstof, når man kører med pallegafler, og umiddelbart virker funktionen fint.

Stærk maskine

Tilbage står billedet af en stærk maskine, der dog er svækket på et par punkter.

- Den er god - det skal den have. Den er virkelig stærk, men jeg vil helst ikke skrue på den. Det daglige vedligehold er ok, men reparationer kræver næsten to mand. Vi ved heller ikke, hvorfor motoren er skubbet så langt ind over akslen. Det er den mest kompakte maskine, vi har testet i den klasse, og det giver mening, hvis det betyder større stabilitet - og den er stabil, kan vi konstatere. Men det betyder også, at man skal pille mange ting af for at komme ind til motoren. Maskinen vil nemt kunne bruges på en genbrugsplads eller til håndtering af betonvarer eller på en asfaltfabrik, siger Tommy Larsen.

- Ja, det er små ting, der mangler, slutter Knud Lynggaard.