Lyt til artiklen:

Udsigt til stigende investeringer i veje

00:00
Hastighed: ???x
04:46

Abonnementsartikel

Maskinteknik har bedt en række af branchens fremtrædende aktører om at se tilbage på 2023 - og frem mod 2024. I dag skriver adm. direktør Anders Hundahl fra Asfaltindustrien.

2023 blev ikke det bedste asfaltår, for kommunerne fik ikke for alvor gjort noget ved deres 3,9 milliarder kroner store efterslæb for vejvedligehold, og statens Infrastrukturplan 2035 slog endnu ikke igennem på asfaltområdet.

Dog kan vi se, at de vilde udsving i priser på energi og råvarer, som følge af COVD og krigen i Ukraine, er ved at jævne sig, og det er alt andet lige en fordel for branchen og kunderne. Det bliver simpelthen nemmere at byde og udbyde, når rammebetingelserne er relativt stabile - med streg under "relativt".

Artiklen fortsætter efter annoncen

Heldigvis har vi har udsigt til stigende investeringer i veje i 2024. Det viser regeringens forslag af den 31. august 2023 til finansloven for 2024, hvor Vejdirektoratet har en række vejprojekter som følge af Infrastrukturplan 2035, der blev aftalt i juni 2021. Der er bl.a. tale om udbygningen af E45 og motorvej hele vejen til Kalundborg. Alt sammen noget der er med til at sikre fremkommeligheden og dermed væksten og velfærden.

Kommunernes økonomi er imidlertid stadig presset af den demografiske udvikling. Flere børnefamilier kræver institutioner, skoler og lærere og pædagoger, og flere ældre kræver plejeboliger og plejemedarbejdere. Kommunerne ønsker rent faktisk at investere mere i vejene, men når vi alligevel kun forudser en svagt stigende tendens i vejinvesteringerne, skyldes det en ret stram kommunal økonomi. Og når vi ikke venter noget fald, skyldes det, at vejinvesteringerne efterhånden er kommet så langt ned, at dette ikke er realistisk.

Noget af det, der imidlertid giver lidt mere asfalt, er de mange ny fjernvarme- og kabelprojekter, hvor veje graves op og retableres. Her kommer pengene fra forsyningsselskaberne, der ikke slås med demografiske træk og des lige.

Retvisende asfaltindeks og evaluering af AB18

Som en følge af de vilde og uforudsigelige prisudsving på energi- og råvarer (COVID og krigen i Ukraine) blev det klart for branchen, at det såkaldte "asfaltindeks", der regulerer kontrakter efter fastprisperioden, ikke er optimalt og helt retvisende. Derfor har vi i Asfaltindustrien, sammen med DI, haft en række møder med Danmarks Statistik om sagen, som vi også har fremlagt for transportminister Thomas Danielsen. Der bliver lyttet og udvist forståelse, og det er godt. Nu afventer vi, at Danmarks Statistik lader handling følge ord og får speedet op på arbejdet med de vigtige indeks, der regulerer for milliarder af kroner i hele bygge og anlægsbranchen.

Hele uroen omkring priser på energi og råvarer gjorde det også klart,, at byggeriets "grundlov" AB18, der er udarbejdet i "fredstid", ikke virker helt efter hensigten. Sagen er, at der reguleres fra 6-månedersdagen, og ikke med virkning fra tilbudsdagen, og det giver helt unødig usikkerhed, når det bydes og udbydes. Derfor har Asfaltindustrien arbejdet på, og vil i 2024 arbejde på, at sikre, at den igangværende evaluering af AB18 fører til en justering af § 34 stk. 2, så der indekseres med udgangspunkt i tilbudsdagen. Det lyder nørdet og teknisk, men det er i høj grad vigtigt i hverdagen og i praksis, at vi kan udbyde og byde med en rimelig fordeling af risiko ved kommende prisstigninger og fald.

Artiklen fortsætter efter annoncen

2024 bliver grønnere

På Vejforum i starten af december 2023 meddelte Vejdirektoratet, at man i 2024 vil bruge klima som tildelingskriterium i 10 forsøgsprojekter.

Der er tale om, at en entreprenør, der f.eks. via miljøvarede-klarationer, EPD´er, kan vinde et udbud selv om prisen ikke er lavest. Det er vi glade for i Asfaltindustrien. Vi har længe arbejde med genbrug og grønne løsninger og ser frem til, at vi nu for alvor kan yde vores bidrag til, at vi får mindre CO2 i atmosfæren.

Jeg var selv på vejforum og hørte dér, at mange kommuner nu følger Vejdirektoratets eksempel med at gøre klima til tildelingskriterium. Derfor tyder alt på, at 2024 bliver grønnere set fra et vej- og asfaltsynspunkt.

Rigtig god jul og godt nytår til alle!