Abonnementsartikel

Nye dump trucks fra Caterpillar vil snart være på vej til Sverige, Tyskland og Frankrig. Men også på Grønland vil man måske få brug for de store gule maskiner.

Produktspecialist Angel Luis Gonzalez, som præsenterede Caterpillars nye dump truck 772G til den europæiske fagpresse i Malaga i slutningen af januar, er ikke kun velinformeret om forholdende og behov i den skandinaviske entreprenørbranche. Han er også god til dansk geografi.

- Denne dump truck er velegnet til minedriftsarbejde i Skandinavien, især i Sverige og Norge, sagde Angel Luis Gonzalez, da en gruppe journalister samlede sig omkring den nye maskine.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Men den er vel ikke så relevant for os i Danmark? - spurgte MASKIN|tekniks udsendte.

- Det passer faktisk ikke, svarede Angel Luis Gonzalez.

- For Grønland er en del af Danmark, og der har man brug for dump trucks som denne, fastslog produktspecialisten.

Mange forbedringer

Lige som de andre nye maskiner, som Caterpillar fremviste i Sydspanien, overholder 772G'en de europæiske Stage IV emissionskrav og er blevet forbedret med hensyn til sikkerhed, komfort og ikke mindst brændstofeffektivitet i forhold til forgængeren fra F-serien.

Caterpillars målinger viser således, at 772G'en kun bruger 20,5 liter brændstof pr. time - mens 772F'en brugte hele 30,8 liter brændstof pr. time. Den nye dump truck er også blevet udstyret med traction control, transmission control og andre tekniske finurligheder, som forgængeren ikke havde.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og så er maskinens støjniveau blevet mindsket - især efter forespørgsler fra Sverige og Norge, fortalte Angel Luis Gonzalez.

Grønlandsk tomgang

Den dump truck 772G, som han fremviste i Malaga, havde allerede vist sin kunnen i Tyskland, hvor den havde knoklet i 4.400 timer.

Netop Tyskland er da også storforbruger af dump trucks, og også i lande som Frankrig og Spanien kører de i hundredvis, oplyste Angel Luis Gonzalez.

Så mange maskiner vil der aldrig være brug for på Grønland, og i øjeblikket er det faktisk rimelig dødt, hvad angår efterspørgslen efter dump trucks. Det fortæller produktchef Bo Mikkelsen fra den danske Caterpillar-importør, Pon Equipment.

- Generelt er minedriften styrtdykket i 2013, og godt nok er der meget, der har været planlagt på Grønland, men det er ikke meget af det, der er blevet til noget, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Rammer markedet i andet kvartal

Men de grønlandske politikere har stadig fokus på at sætte gang i minedriften, og hvis det lykkes, vil Pon Equipment og Caterpillar være klar til at tilfredsstille efterspørgslen, understreger Bo Mikkelsen.

Dump truck 772G vejer cirka 82 tons og har en lastkapacitet på 52 tons. Den er udstyret med en 410 kW motor og har en tophastighed på godt 79 km i timen. 772G og dens lillebror 770G kommer ud på markedet i andet kvartal 2014.