Trimble har udviklet et nyt system til opmåling, registrering og konstruktion af jernbanespor, som skal øge nøjagtigheden.

Præcision er et nøgleord, når det handler om renovering og nyetablering af jernbanespor. Skinnerne skal ligge fuldstændigt geometrisk korrekt, og det skal der være dokumentation på. Nu er der et nyt, nøjagtigt GPS-baseret måleredskab på vej til branchens aktører. GEDO IMS-systemet hedder opmålingsredskabet, som Trimble Railways tyske afdeling demonstrerede - sammen med det eksisterende Trimble GEDO Scan - på en jernbanestrækning på Køge Havn.

Nemmere at håndtere

Opmålingssystemet er konstrueret som en trolley, der manuelt kører på skinnerne. Hvor det eksisterende GEDO Scan-redskab måler punktvise strækninger med en tolerance på cirka fem millimeter og er afhængig af to mand - den ene skubber trolleyen, den anden sætter pejlemærker, er der langt mere effektivitet og præcision i det nye GEDO IMS-system, som kan betjenes af kun en mand.

Vores projekter er altid under tidspres, så kan vi skabe effektivitet ved for eksempel at minimere fejl, så arbejdet ikke skal laves om, er vi interesseret i at kigge nærmere på det nye opmålingssystem.

Landmåler Henrik Jørgensen

M.J. Eriksen

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Derudover er modellens konstruktion ændret, så redskabet i forhold til forgængeren er lettere at transportere og stille op.

Stærke sensorer

Ifølge Andreas Sinning fra Trimble Railway er den helt store forskel, at det nye opmålingsredskab er udstyret med monsterstærke IMU-sensorer, som sikrer en tolerance på kun omkring 1 millimeter. Opdateringshastigheden til sensorerne, som sidder i en box på trolleyen, ligger på 200 hertz og kræver ikke pejlemærker.

- Med GEDO IMS-systemet får vi en langt større og mere præcis datamængde, end det har kunnet lade sig gøre at indsamle tidligere, fortalte Andreas Sinning, som demonstrerede en betaversion, der endnu manglede lidt finpudsning inden den endelige lancering.

Jo flere brugbare spordata desto mere nøjagtigt kan skinnelægningsmaskinen lægge jernbanesporene i forbindelse med enten genopretningsopgaver eller nyetablering af spor.

Sparer en mand

Landmåler Henrik Jørgensen fra M.J. Eriksson Bane har arbejdet med Trimbles GEDO opmålingsudstyr i fire år og ser flere fordele ved det nye GEDO IMS-system.

- Vi kan måske spare en mand på en opmålingsopgave, og det betyder da en del økonomisk. Men endnu vigtigere er systemets nøjagtighed. Vores projekter er altid under tidspres, så kan vi skabe effektivitet ved for eksempel at minimere fejl, så arbejdet ikke skal laves om, er vi interesseret i at kigge nærmere på det nye opmålingssystem, sagde Henrik Jørgensen.