Lyt til artiklen:

Nyt forskningsprojekt skal reducere faldulykker på arbejdspladsen

00:00
Hastighed: ???x
03:32

Abonnementsartikel

Cirka 19 procent af alvorlige arbejdsulykker skyldes vandret bevægelse, fald og snublen. Ny forskning om skos skridsikkerhed skal i samarbejde med skoproducenter gøre det mere sikkert at gå på arbejde.

Ifølge Sundhedsstyrelsen er cirka 110.000 personer hvert år ude for en faldulykke og den årlige omkostning for samfundet er estimeret til cirka 3.9 milliarder som konsekvens af tabt produktion. Ifølge Beskæftigelsesministeriet skyldes 18,9 procent af alvorlige arbejdsulykker vandret bevægelse, fald og snublen.

Risikoen for fald kan dog reduceres med det rette fodtøj tilpasset arbejdspladsen og underlaget. Af samme grund gennemfører Lasse Jakobsen, PhD i Mekanisk Teknologi på DTU, i øjeblikket et forskningsprojekt i skos skridsikkerhed under titlen 'Optimeret skridsikkerhed i arbejdsfodtøj som tiltag mod fald- og glideulykker'.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Skrid er en af de hyppigste årsager til faldulykker. Og selvom der er udført forskning om skridsikkerhed før, så er vores oplevelse, at tidligere forskning for alvor mangler at udmønte sig i konkrete tiltag og lovgivning, der gør en forskel. Det vil vi gerne ændre på, fortæller Lasse Jakobsen.

Forskningsprojektet er finansieret af Arbejdsmiljøforskningsfonden og forventes afsluttet i løbet af 2023.

Forskning med et nyt afsæt

De nuværende ISO-certificeringsstandarder for skos skridsikkerhed er baseret på skoens evne til at stå fast på skrånende, våde og glatte overflader. Men den metode afspejler ifølge Lasse Jakobsen ikke de bevægelser, som skoen reelt udsættes for når brugeren bevæger sig. Den nye forskning tager i stedet afsæt i biomekaniske bevægelser for at simulere mere realistiske bevægelser- og gangforhold for at analysere, hvordan en given sko reagerer på forskellige underlag og under varierende forhold.

- Ved at udføre virkelighedsnære forsøg, ønsker vi at bidrage til at revidere og optimere på ISO-standarderne, så de stemmer bedre overens med virkeligheden. Skridsikkerhed afhænger af, om der for eksempel er vand, sne eller fedt fra madrester på jorden eller arbejdspladsens gulv, siger Lasse Jakobsen og uddyber:

- Derfor tester vi sko, såler og materialer i forskellige miljøer for på det grundlag at kunne komme med anbefalinger til producenterne samt at vejlede industrivirksomheder, inden de vælger fodtøj.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dansk skoproducent vil ændre på forståelsen af skridsikkerhed

Lasse Jakobsen og hans kolleger ønsker at benytte reelle sko fra detailhandlen og ikke blot prototyper, som ellers ofte er anvendt i forskningslitteraturen. I den forbindelse har danske Sika Footwear med mere end 100 forskellige arbejds- og sikkerhedssko i handlen medvirket i et studie, der sammenligner skos designparametre overfor skridsikkerhed.

Deltagelsen i studiet bliver desuden vigtig for udviklingen af nye modeller for den over 150 år gamle herningensiske virksomhed, som også håber, at resultaterne kan bruges til at rykke på nogle af de fordomme, de møder om skridsikkerhed og fodtøj hos danske og udenlandske virksomheder.

rich-media-3
Lasse Jakobsen, der er PhD i Mekanisk Teknologi på DTU, leder i øjeblikket et forskningsprojekt i skos skridsikkerhed, som tager afsæt i virkelighedstro simuleringer. Pressefoto.

- Det er en udbredt misforståelse, at skridsikkerhed udelukkende har noget med skoens alder og stand at gøre. De indledende resultater af forskningen har bekræftet vores egne erfaringer om, at der desværre ikke findes én komplet løsning på udfordringerne med skridsikkerhed. Man skal vælge den rette sko til arbejdet og i særdeleshed til underlaget. Det der er optimalt i ét miljø, er ikke nødvendigvis optimalt i et andet miljø, fortæller Product Development Technician hos Sika Footwear, Kasper Vejergang Jepsen Lundh.

Forskningsprojektet er endnu ikke afsluttet, men forskningsgruppen har dog allerede nu en række delkonklusioner parat:

  • De nuværende ISO-certificeringer giver ikke et præcist billede af friktion og af skos skridsikkerhed. Skoene bør i stedet testes i virkelighedstro simuleringer med varierende sålmønstre og underlag og tage afsæt i biomekaniske bevægelser.
  • Der findes ingen one-fits-all løsning på skridsikre sko. Materialerne og udformning på skoene bør være meget specifikke til omgivelserne og overfladerne, da der er stor forskel på, hvordan materialerne præsterer ved temperaturstigninger, og om underlaget er tørt, vådt eller glat.
  • Skoproducenter kan med fordel øge både hælvinkel samt mellemsålens tykkelse for en øget skridsikkerhed.