Lyt til artiklen:

Autonome og selvopladende droner kan være på vej om få år

00:00
Hastighed: ???x
03:29

Forskerne bag det netop afsluttede projekt Drones4Safety gætter på, at der om fem år kan flyve autonome selvopladende droner rundt til inspektionsopgaver på vigtig infrastruktur.

Det skriver Syddansk Universitet i en pressemeddelelse

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg tror, at vi kan have de første kommercielle droner, der kan lade på højspændingsledninger, klar om tre, måske fire år, siger Emad Samuel Malki Ebeid, der er professor på Syddansk Universitets dronecenter og leder af projektet, i pressemeddelelsen.

- Og hvis de skal tage billeder af infrastruktur og sende det tilbage til de ansvarlige for vedligehold, skal vi nok lægge et år oveni, siger professoren.

Dronerne kan erstatte den nuværende manuelle inspektion. Der er dog nogle udfordringer i forhold til at rulle teknologien bredt ud, lyder det.

Droner i store flokke

Det europæiske projekt Drone4Safety kom på vingerne tilbage i 2020 med en bevilling på 26 millioner kroner fra Horizon Europe og et konsortium bestående af i alt ni partnere.

En af de udløsende grunde til projektet var den tragiske ulykke i Genova i Italien i 2018, hvor en motorvejsbro kollapsede og slog mennesker ihjel.

Artiklen fortsætter efter annoncen

35 dræbt ved brokollaps i Italien

Se også:

35 dræbt ved brokollaps i Italien

Målet med projektet har været at udvikle droner, der kan flyve helt automatisk, og som ved hjælp af et kamera og et kunstigt intelligent softwaresystem selv kan inspicere for eksempel broer og opdage eventuelle fejl og mangler.

Når dronerne løber tør for strøm, skal de selv kunne finde frem til en nærliggende højspændingsledning og lade og derefter returnere til deres opgave.

Tanken har desuden været, at dronerne skal flyve i store flokke for hurtigere og mere effektivt at kunne inspicere infrastrukturen.

Fuldt broeftersyn udført for første gang kun ved hjælp af droner

Se også:

Fuldt broeftersyn udført for første gang kun ved hjælp af droner

Med autonome droner kan infrastrukturen vedligeholdes mere regelmæssigt, fejl kan opdages tidligere og fremtidige ulykker kan undgås, lyder det.

Derudover anslår forskerne, at udgifterne til inspektion kan reduceres med 90 procent, og at der i Europa kan spares 15 milliarder euro årligt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I løbet af de sidste tre år har projektet bevist, at det teknologisk kan lade sig gøre, og at det også rent økonomisk kan betale sig, fremgår det af pressemeddelelsen. Blandt andet lykkedes det forskerne at lande en drone på en højspændingsledning og lade sine batterier op for første gang i 2022.

Masser af arbejde tilbage

Som det er nu, er det ikke lovligt at flyve tæt på infrastrukturen og slet ikke uden en operatør, der manuelt styrer dronen og har visuel kontakt til den. Derfor vil det kræve, at lovgivningen ændres.

Holdet bag forskningsprojektet mangler også fortsat at få flere ejere af infrastruktur involveret i projektet. Lige nu arbejder de med at skaffe finansiering til en fase to af Drone4Safety, hvor dronerne for alvor kan afprøves i industrien.

rich-media-6
Professor Emad Samuel Malki Ebeid med en af prototyperne. Pressefoto.

Derudover er der en hel del tekniske detaljer, som skal på plads. Blandt andet skal dronerne være mere stabile under forskellige vejrforhold.

- Man kan måske sige det sådan, at nu har vi lært at lave retten. Nu skal vi også lære at gøre den lækker, siger professor Emad Samuel Malki Ebeid fra Syddansk Universitet.