Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Maskinmesse øger fokus på unge og rekruttering
Problemer med rekruttering er velkendt i branchen. Af samme grund beskæftiger E&H-messen sig i år mere end nogensinde med unge og rekruttering.
- Rekruttering er et fuldstændig afgørende parameter i rigtig meget af det, vi laver. Vores branche har altid været blandt de førende, når det gælder lærlinge og elever og dermed uddannelsen af vores egne folk og sikringen af branchens fødekæde. E&H-messen repræsenterer jo det ypperste inden for branchen og er dermed et unikt udstillingsvindue, når vi skal præsentere den for mulige nye medarbejdere, påpeger Klaus Nissen, branchedirektør, hos Maskinleverandørerne, og uddyber vigtigheden af, at messen samler branchen og viser den frem for blandt andet de unge:
- Det er helt afgørende. E&H-messen repræsenterer jo på fornemmeste vis det bedste fra branchen og er meget unik i og med, at det også er en arbejdende messe. De virksomheder, som står på messen, er jo de samme virksomheder, der uddanner langt størstedelen af lærlinge og elever, siger han.
Maskinleverandørerne stiller op med en aktivitet møntet på unge, hvor man har monteret et lod på en gravemaskine i stedet for en skovl. Loddet skal så styres igennem en labyrintisk forhindringsbane i en plade lavet til lejligheden.
- At der er en maskine, man kan prøve at løse en opgave med, har vi god erfaring med fra andre sammenhænge - det giver en virkelig god indgangsvinkel til at komme i dialog med de unge omkring uddannelsesvalg. Vi kommer også til at prioritere at have unge fra branchen med på E&H-messen, da vi mener, at ung til ung-dialog er utrolig vigtig i forhold til at blive inspirereret til uddannelse, forklarer Klaus Nissen.
Ny uddannelse
Også Mercantecs Uddannelsescenter Ulfborg Kjærgaard er på plads på sommerens messe, hvor man blandt andet har fokus på den nye, treårige entreprenøruddannelse, der er lavet i samarbejde med DM&E.
- Det giver rigtig god mening at have fokus på denne og andre uddannelser til branchen netop på en fagmesse som E&H, og det vil vi vise på en arbejdende stand med elever. Her vil kloakopgaver og maskiner være med til at fremvise noget af det, som den nye uddannelse indeholder, og dermed kan vi forhåbentlig trække flere unge ind på den treårige entreprenøruddannelse og vores toårige maskinføreruddannelse, lyder det fra virksomhedskonsulent Mogens Frederiksen fra Uddannelsescenter Ulfborg Kjærgaard, Mercantec.
Markedsføring rettet mod ungdommen
E&H-messen selv har i forbindelse med det øgede fokus på unge og rekruttering inviteret ikke færre end 30 skoler til messen i juni - og det er ikke det eneste.
- Vi har blandt andet intensiveret vores fokus på de unges sociale medier i markedsføringen af messen, så forhåbentlig kan vi tiltrække en masse unge mennesker, som under åben himmel og omgivet af arbejdende maskiner kan blive klogere på de mange karrieremuligheder, der er i entreprenør- og anlægsbranchen, siger Trine Clausen, projektkoordinator, MCH A/S.