Abonnementsartikel

130 sikkerhedsmøder var med til at sikre et godt arbejdsmiljø i de 2,5 år, byggeriet af broforbindelsen Kronprinsesse Marys Bro stod på.

Store bygge- og anlægsprojekter er ofte farlige. Tunge maskiner kører, og det myldrer med mennesker på byggepladsen. Det gjaldt i høj grad også for projektet med at opføre den nye Fjordforbindelse Frederikssund, eller mere mundret; Kronprinsesse Marys Bro.

For at undgå ulykker indgik Vejdirektoratet, der var bygherre, imidlertid en aftale med totalentreprenøren. Det internationale konsortium af italienske, spanske og belgiske entreprenører skulle samarbejde tæt med Niras' arbejdsmiljøkoordinator Lars Jensen om arbejdsmiljø ved projektets gennemførelse, og resultatet er ikke til at overse. Kronprinsesse Mary åbnede selv "sin" nye bro 28. september 2019. Til tiden og uden at bruge det fulde budget - og ulykkesstatistikken kan man godt være stolt af, lyder det. Konstant sparring dannede fundamentet, og man oplevede sammenlagt kun otte ulykker med fravær samt 17 ulykker uden fravær i løbet af hele byggeprocessen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Når man kigger på størrelsen af projektet og hastigheden, hvormed vi har bygget broen, er det en meget fin statistik, siger Lars Jensen, der har stået i spidsen for arbejdsmiljøkoordinering under projektering af udbudsprojekt og tilsyn med arbejdsmiljø samt arbejdsmiljøkoordinering under opførelsen af broen

Sikkerhedsmøder i centrum

Det var blandt andet gennem sikkerhedsmøder, man er lykkes med sikre arbejdsmiljøet.

I de godt 2,5 år, projektets udførelse har stået på, har Lars Jensen holdt 130 styks for at sikre den gode dialog med alle involverede.

- Jeg har haft et rigtigt godt samarbejde med entreprenøren og bygherren, siger Lars Jensen tilfreds.

- Lars tog den dialogbaserede kasket på, og entreprenøren lyttede og reagerede. Hele projektet kørte dermed i en fornuftig ånd, siger Kim Aksel Sørensen, Vejdirektoratets tilsynsleder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På sikkerhedsmøderne drøftede parterne alle sikkerhedsbrud- og risici, som Lars Jensen og tilsynsholdet observerede, når de gik deres sikkerhedsrunder på byggepladsen.

- Vi har haft et fint samarbejde med Niras og entreprenøren, og det resulterede i få ulykker. Vi har ikke skullet stoppe arbejdet på noget tidspunkt grundet ulykker. Det sidste år er der ekempelvis slet ikke rapporteret nogen ulykker, siger Kim Aksel Sørensen fra Vejdirektoratet.

Fare for at falde i vandet

Det kræver kendskab til loven, udførelsesmetoder og erfaring, når man skal identificere de forskellige farer.

- Nogle af de største risici ved dette projekt var selvfølgelig, at håndværkerne skulle falde i vandet og drukne. Brosøjlerne i Roskilde Fjord er funderet på pæle, som er boret ned i mere end 40 meters dybde. Brosøjlerne er bygget i sænkekasser, hvor der for eksempel også var risiko for at falde ned fra højden, falde i vandet og for at blive klemt ved håndtering af de tunge byrder, fortæller Lars Jensen.

Andre potentielle kilder til arbejdsmiljøbelastninger var hudkontakt med sundhedsskadelige kemikalier, da samlingerne mellem brodækkets 492 broeelementer er tætnet med en epoxyblanding, og indånding af sundhedsskadelige kemikalier ved fugtisolering af brodækket.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udover sikkerhedsmøderne afholdt Vejdirektoratet også 130 byggemøder.

- Jeg fik besked af bygherren, hvis de drøftede noget på byggemødet, der var relevant for arbejdsmiljøet, og jeg gav dem besked, når jeg registrerede noget, som havde med udførelsesteknik, kvalitet eller miljø at gøre, understreger Lars Jensen.