Sensohive har netop offentliggjort et samarbejde med franske Chryso, der er blandt de førende producenter af tilsætningsstoffer til beton.

Cement- og betonindustrien er blandt de største udledere af CO2. Fem procent af verdens samlede udledning stammer fra byggematerialerne, og det ønsker branchen selv at gøre noget ved. Det har man blandt andet set i Danmark, hvor Aalborg Portland har været med til at udvikle en ny type cement, men også i resten af Europa arbejder industrien med at leve op til en grønnere dagsorden.

Derfor har den franske virksomhed Chryso valgt at indlede et nyt samarbejde med det fynske firma Sensohive. Fynboerne har nemlig udviklet en særlig sensor og den fornødne software, MaturixTM-løsningen, der kan levere data fra produktionen, som kan medvirke til optimering af samme. Administrerende direktør i Sensohive Casper Harlev forklarer:

- I dag løser man mange udfordringer i produktionen på erfaringsbasis - blandt andet blandingsforhold og opvarmning. Ved at benytte vores løsning, kan man finde et datagrundlag, så man sparer både ressourcer og energi og dermed også penge. Samtidig gør man en indsats for klimaet, siger han.

Ved at benytte vores løsning, kan man finde et datagrundlag, så man sparer både ressourcer og energi og dermed også penge.

Administrerende direktør Casper Harlev

Sensohive

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Planen er lagt

Sensohives løsninger og digitale platform er allerede blevet brugt i mere end 350 in situ- og precast-projekter over hele verden. Men fynboerne manglede stadig salgsapparatet, som virkelig kunune geare væksten. Det har man nu fået med tilkomsten af Chryso, der har over 100 sælgere i flere lande og kontakter til de cirka 8000 europæiske elementfabrikanter, som udgør Sensohives kundepotentiale.

rich-media-1
Sensohive har udviklet en løsning til optimering af betonproduktion - både elementer og in situ. Pressefoto.

I september landede fynboerne desuden en aftale med en canadisk investor, som har sikret dem en arbejdskapital, så samarbejdet med Chryso passer som fod i hose for den videre strategi.

- Vi er stolte af at kunne dele vores teknologi og ekspertise med Chryso, så vi får forbedret betonkvalitet og omkostningseffektivitet for brugerne og ser en digital transformation slå igennem i byggeriet, siger Casper Harlev.

Aftalen glæder også franskmændene. Jean Mascaro, der er BU-direktør i Chryso Beton siger:

- Det er et stort skridt for Chryso at kunne integrere Sensohives innovative løsning, så vi skaber merværdi for vores kunder. Jeg ser frem til samarbejdet.

Måler hydreringstemperatur

MaturixTM-løsningen er en cloudbaseret løsning, der hjælper industrien med at overvåge hærdning af beton gennem målinger af hydreringstemperatur. Løsningen bruger IoT-netværket Sigfox til sin trådløse dataoverførsel for at få adgang til data overalt via webportalen.

rich-media-2
Løsningen fungerer ved at tage målinger af temperatur og blandingsforhold, så man får et datagrnudlag at træffe beslutninger ud fra. Pressefoto.

Selve apparaturet bliver støbt ind i betonen med en ekstern måler, som kan kobles fra og genbruges, når produktionen af det enkelte element er afsluttet. Man ender dermed at støbe et lille stykke kabel ind i elementet, men det har ingen betydning, lyder det fra Casper Harlev.

- Det påvirker ikke betonen det mindste, og der er mange procenter at hente ved mere nøjagtigt at vide, hvad det kræver at støbe elementet. Samtidig vinder bæredygtighed frem - og vi har formået at skabe en businesscase, som giver afkast - både penge- og klimamæssigt, siger Casper Harlev.

Sensohive beskæftiger i dag 12 medarbejdere, men regner med stærk vækst i de kommende år, når samarbejdet med Chryso virkelig tager fart.