Lyt til artiklen:

Fra overskudsjord til støjskærme

00:00
Hastighed: ???x
02:59

Abonnementsartikel

Projektet er et samarbejdet mellem Region Hovedstaden, Danmarks Tekniske Universitet, Vejdirektoratet og tre private partnere.

Et nyt projekt undersøger, om overskudsjord fra byggerier kan få nyt liv som støjskærme langs motorveje og dermed fungere som et bæredygtigt alternativ til traditionelle byggematerialer.

Det skriver Region Hovedstaden i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Projektet er et samarbejde mellem Region Hovedstaden, Danmarks Tekniske Universitet, Vejdirektoratet og tre private partnere.

Knaphed på råstoffer

Det er landets regioner, der står for at sikre, at der er tilstrækkeligt af råstoffer som sand og grus til bygge- og anlægsarbejde. Men allerede nu er der en begyndende knaphed på råstoffer i landet.

I Region Hovedstaden er problemet særligt stort. Dels fordi visse råstoffer ikke er at finde i regionen, og dels fordi regionens mange byggerier har et meget højt råstofforbrug.

Derfor vil regionen med projektet her undersøge, om det er muligt at finde bæredygtige alternativer til de råstoffer, byggeriet bruger i dag.

Entreprenør færdiggør 55-tons specialfremstillet jordstabiliseringsmaskine

Se også:

Entreprenør færdiggør 55-tons specialfremstillet jordstabiliseringsmaskine

- Vi er nødt til at komme i gang med at finde alternativer til de råstoffer, som vi bruger, før de slipper op. Overskudsjord kan være et alternativ, og der er tilmed et stort potentiale i, at jorden kan bruges lige der, hvor den fjernes.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det fortæller chefkonsulent i Center for Regional Udvikling i Region Hovedstaden, Jens Lind Gregersen, i meddelelsen og fortsætter:

- Det mindsker den CO2-udledning, der ellers ville være ved transport og produktion af kendte byggematerialer.

Jord i store mængder

Hos Danmarks Tekniske Universitet, DTU, er der blevet fremstillet en række små prøveelementer i stampet lerjord med lovende resultater. Det leder nu til næste etape i projektet.

I løbet af sommeren vil forskere og DTU-studerende derfor bygge en udendørs demonstrationsvæg af stampet ler på to gange tre meter for at bygge i større skala og især undersøge, hvor modstandsdygtig væggen er overfor vind og vejr.

rich-media-4
DTU er klar til at gå i gang med projektets næste etape. Pressefoto.

Ifølge Vejdirektoratet, der beskæftiger sig med mange vejprojekter, hvor der sker en håndtering af store mængder jord, er der positive perspektiver i projektet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vejdirektoratet er altid interesseret i at anvende jorden fra anlægsprojekterne mest hensigtsmæssige, siger miljø- og naturansvarlig ved Vejdirektoratet, Kasper Anias Møller, og fortsætter:

- Og da der samtidig er et stigende behov og interesse for at etablere støjafskærmning, er det meget interessant at undersøge, om vi kan benytte mere bæredygtige materialer i form af overskudsjord i vores støjskærme, siger han.

Løber frem til 2024

Det er entreprenørfirmaet Remco, som står for at levere jord til projektet, og Holbøll leverer udstyr til produktion af den stampede lervæg, herunder blandemaskiner og stampeudstyr.

Derudover står arkitektfirmaet Thi og Dencker for designet af støjskærmene. De tre firmaer udgør projektets tre private partnere.

Det er planen, at projektet løber frem til udgangen af 2024.