Lyt til artiklen:

Nu lægges de første letbaneskinner i Glostrup

00:00
Hastighed: ???x
02:31

Abonnementsartikel

I 2025 skal Hovedstadens Letbane være klar på strækningen mellem Ishøj og Lyngby. Hidtil har det omfattende anlægsarbejde fyldt mest i gadebilledet. Men nu lægges de første letbaneskinner i Glostrup.

Midt i sommerheden er der blevet skruet gevaldigt op for varmen i letbanearbejdet. Metalblandingen termit, der bruges til at svejse letbanens skinner sammen med, har en temperatur på ikke mindre end 3500 grader celsius.

Svejsearbejdet sker tæt ved krydset mellem Jyllingevej og Nordre Ringvej, i Glostrup Kommune, hvor entreprenøren Siemens-Aarsleff Rail har svejset og er i gang med at udlægge de første få meter af de mange kilometer skinner, som fra 2025 skal være spor for Hovedstadens Letbane.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Når der er lagt færdige spor og opsat master med køretråd fra Letbanens Kontrol- og vedligeholdelsescenter på grænsen mellem Glostrup og Rødovre i nord og Glostrup Station i syd, vil der stå en reduceret udgave af den færdige letbane klar. Den skal bruges til de første prøvekørsler ude på strækningen, teste signaler i vejkryds og finpudse hele systemet.

Godt forberedt på næste skridt

Siemens-Aarsleff Rail, der skal lægge skinnerne på letbanestrækningen, har tyvstartet på opgaven ved at bygge sporene på ranger- og testterrænet ved Hovedstadens Letbanes Kontrol- og Vedligeholdelsescenter, hvor sporopbygningen er mere kompleks og udspringer af det store sporkryds, diamanten, som fører ind og ud af området. Her er der allerede i hundredvis af meter færdigt spor, så det er garvede folk, der tager fat på opgaven.

- Det er en stor og kompleks opgave, hvor vi skal bygge en stærk transportløsning. Vi skal gøre det hurtigt, sikkert og samtidig favne, at det sker tæt på mange naboer til letbanen og lige ved siden af en vigtig trafikåre, siger Hans Frost, projektdirektør Aarsleff Rail, der er en del af konsortiet Siemens-Aarsleff Rail.

Kompleks og langvarig opgave

Det har været en omfattende opgave at nå frem til, at skinnelægningen kan gå i gang. Omlægningen af forsyningsledninger, vejarbejde og anlægsarbejde til baneopbygningen fylder meget i landskabet.

- Hvert af de trin, vi tager i processen, kræver, at vi og vores entreprenører planlægger og tilpasser arbejdet for at sikre den fornødne plads til udførelsen. Fra Hovedstadens Letbanens side er vi meget tilfredse med den indsats, der er præsteret fra de involverede forsyningsselskaber, myndigheder og entreprenører. Dette har gjort det muligt at nå denne vigtige milepæl, og igangsætte Siemens-Aarsleff Rail med den efterfølgende skinnelægning, siger projektdirektør for Hovedstadens Letbane, Henrik Bendsen.