sonsoreret-indhold

Lyt til artiklen:

Test om din virksomheds hjemmeside fungerer optimalt

00:00
Hastighed: ???x
03:28

Abonnementsartikel

Er du ansvarlig for den hjemmesidesoftware, der bruges i din virksomhed? Hvad end der er tale om en enkeltmandsvirksomhed eller en større virksomhed med flere medarbejdere, er det vigtigt, at din hjemmeside fungerer optimalt, er brugervenlig og nemt kan findes af potentielle kunder.

CMS-software er ikke altid let at blive klog på, og hvis ikke det er noget, du er vant til at teste og optimere, kan det godt være lidt af en udfordring.

Overvej at søge professionel softwarehjælp

Af denne årsag kan det i mange tilfælde være godt givet ud at alliere sig med eksperter på området, så du kan få tjekket, om din hjemmeside fungerer, som den skal. For at undersøge, om softwaren fungerer optimalt, er det nødvendigt med tests.

Test af jeres software kan være en omfattende proces, men det er den bedste måde at sikre, at alting fungerer, som det bør, eller blive opmærksom på, om nogle features bør optimeres. Det er bestemt noget, det kan betale sig at have styr på, da potentielle kunder meget hurtigt forlader hjemmesider, der ikke kører optimalt.

Forskellige former for test

Der er rigtig meget, man kan teste, når det kommer til hjemmesidesoftware. Det gælder alt fra hastighed, ydeevne, sikkerhed og brugeraccept. For at teste hvorvidt din hjemmesides software overhovedet fungerer, kan der for eksempel udføres en såkaldt "smoke test". Grundlæggende findes der to forskellige måder at teste software på - automatiserede og manuelle test.

Automatiserede test foregår via scripts, og har fokus på funktionalitet af tekniske features på din hjemmeside. Automatiserede test er gode til at fange funktionsfejl, hvor det forventede og det faktiske resultat af en proces ikke stemmer overens. Disse test kan sættes op til at køre dagligt eller ugentligt og sende dig en oversigtsrapport, så du hele tiden kan være bevidst om din hjemmesides funktionalitet.

Ved de manuelle test derimod har du en professionel QA-tester tilkoblet, som du dermed også kan sparre med. En sådan ekspert er eminent til at teste din hjemmesides brugbarhed og evaluere, om den lever op til den best practice, der findes for UI og UX (brugergrænseflade og brugeroplevelse).

Husk at undersøge din hjemmesides SEO

Noget af det, der uden tvivl også bør testes, når du har konstateret, at din hjemmeside er funktionel og brugervenlig, er SEO. Akronymet står for Search Engine Optimisation, altså søgemaskineoptimering. Det er med andre ord din hjemmesides evne til at komme frem øverst i søgeresultaterne, når søgemaskiner som Google har indekseret alle de resultater, der er kommet frem.

SEO er først og fremmest vigtigt, fordi det er vigtigt for din virksomhed at være synlig online. Det er nemlig her, mange nye potentielle kunder vil finde dig. Du har sandsynligvis allerede et netværk og en stærk kundebase, der kender virksomheden og vil henvende sig til dig uanset hvad, men hvis du skal fange andre interesserede brugere, der kunne få gavn af dine produkter eller ydelser, er det nødvendigt, at din hjemmeside er synlig nok i søgeresultaterne til at blive opdaget. Det bliver meget nemmere for dig, når du søgemaskineoptimerer din hjemmeside.

Ved en gennemgående test af dit software vil din hjemmesides tekniske SEO-indstillinger blive gennemgået, og du vil kunne se, om den er sat optimalt op. Hvis QA-testeren konstaterer, at din hjemmeside bør søgemaskineoptimeres, kan de samarbejde med den medarbejder eller det SEO-bureau, der forfatter din hjemmesides indhold, om, hvordan der bedst muligt kan skabes godt SEO-indhold, så både nye og gamle kunder får let ved at finde dig online.