Lyt til artiklen:

Specialfremstillede forme skal producere 18 kilometer tunnel til Femern-forbindelsen

00:00
Hastighed: ???x
02:26

Abonnementsartikel

Støbningen af tunnelelementerne sker med speciallavede forme fra Peri, der efter flere års optimeringsproces nu har igangsat leveringen af de fem sæt forme.

Når Peri i denne tid leverer specialformene, der skal bruges til at støbe tunnelelementerne til Femern-forbindelsen, så er det kulminationen på flere års udvikling. For selvom Peri tidligere har leveret til samme type projekter, har den massive opgave alligevel krævet en omfattende udviklingsproces for den erfarne forskallingsleverandør.

- Vi er utroligt glade for at være blandt de udvalgte leverandører til Danmarkshistoriens største anlægsprojekt, men det har også været en lang proces, hvor vores tekniske team i samarbejde med Femern Link Contractors (FLC) har arbejdet benhårdt på at komme op med det bedste og mest effektive design. Vi ser alle frem mod at se formene i funktion, udtaler Henrik Søgård Olsen, administrerende direktør hos Peri Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-2
Femern Bælt projektet er den største enkeltstående ordre i Peris 50-årige historie. Foto: Peri.

Og i gang skal de. For tunnelen skal bygges af 79 standardbetonelementer, der hver især er 217 meter lange og vejer hele 73.000 tons og 10 specialelementer som er knap 40 m lange. Peri leverer formene til standardelementerne. Der skal altså bruges mere end 5 millioner tons tunnelelementer til at bygge forbindelsen. Hver af de 79 elementer er sammensat af ni mindre segmenter, og hvert segment er én støbning i én form - og dem bliver der etableret fem af.

12 års tilløb og 7 års udvikling

Alene udviklingsprocessen har været undervejs i mange år. Allerede i 2010 blev Peri kontaktet af Femern A/S med henblik på at komme med ideer og forslag til optimeringer på forskallingsprocessen fra Øresundstunnelen, som Peri var leverandør på tilbage i 90'erne.

- De to projekter minder om hinanden, fordi der også på Øresundstunnellen blev etableret en sænketunnel, som på daværende tidspunkt volumenmæssigt var en af de største i verden. Men det er alligevel en del år siden. Så det var oplagt for os at sige ja til at videreudvikle formene og processen for FLC, fortæller Henrik Søgård Olsen.

rich-media-3
Med sine 18 kilometer bliver Femern Bælt-tunnelen verdens længste sænketunnel for tog og biler. Foto: Peri.

Syv år efter står det nye design endelig færdigt.

6 år til succes

I perioden fra 2015 frem til Femern-projektets start har Peri og FLC, der står for at bygge Femern-forbindelsen, arbejdet sammen om at optimere formene.

Artiklen fortsætter efter annoncen

FLC er i øjeblikket i gang med at samle og montere formene på de fem produktionslinjer med hjælp af tekniske konsulenter fra Peri.