Lyt til artiklen:

Slidte skinner og sveller får en overhaling

00:00
Hastighed: ???x
01:58

Abonnementsartikel

Der er fortsat fuldt drøn på elektrificering og udrulning af nye digitale signaler på jernbanen, og i år bliver selve fundamentet fornyet.

Hvis togpassagerer fremadrettet skal have gavn af de historisk store opgraderinger i form af nye digitale signalsystemer og elektrificering af jernbanen, skal jernbanens fundament også være i topform.

Derfor fornyer Banedanmark løbende sporene på det statslige jernbanenet, og i disse år er turen kommet til den travle strækning på tværs af landsdelene.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det skriver Banedanmark i en pressemeddelelse.

Fornyelsesprojekterne består blandt andet i at udskifte slidte skinner, sporskifter og sveller på strækningerne.

På den korte og længere bane

Nogle steder bliver underbygningen forbedret, og systemer til afvanding bliver renoveret. Derudover bliver sporet på visse strækninger hastighedsopgraderet, så togene kan køre hurtigere i fremtiden.

Femern A/S sender jernbane til 1,5 milliarder kroner i udbud

Se også:

Femern A/S sender jernbane til 1,5 milliarder kroner i udbud

På den korte bane betyder sporfornyelserne blandt andet, at der vil opstå langt færre fejl i både spor og sporskifter, hvilket giver øget komfort og større driftssikkerhed.

På den lidt længere bane, er sporfornyelsesprojekterne en forudsætning for at udnytte den fulde kapacitet, som de nye digitale signalsystemer giver mulighed for, oplever Banedanmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Begynder til april

Arbejdet med at forny hovedstrækningen mellem landsdelene har stået på siden 2021.

Her har Banedanmark blandt andet har fornyet sporene på landets travleste jernbanestrækning mellem København og Høje Taastrup og ombygget og fornyet sporene på Slagelse Station.

I 2023 bliver der arbejdet med at forny og vedligeholde sporene flere steder på hovedstrækningen. Det indbefatter Roskilde-Ringsted, Slagelse-Korsør, Nyborg-Odense og Fredericia-Vejle.

Sporrenovering skal koste 800 millioner kroner

Se også:

Sporrenovering skal koste 800 millioner kroner

Fra april til september vil sporfornyelsesprojekterne påvirke togtrafikken på hovedstrækningen, oplyser Banedanmark.

Arbejdet bliver gennemført i forårets helligdagsweekender og i sommerferien, ligesom der i perioder kun bliver arbejdet i et spor ad gangen.