Lyt til artiklen:

Forligskreds sætter undersøgelser af nye metrolinjer i gang

00:00
Hastighed: ???x
02:26

Abonnementsartikel

Før undersøgelserne af mere metro og muligheder for finansiering kan blive sat i gang, skal de formelt blive besluttet i Borgerrepræsentationen.

På Københavns Rådhus ønsker forligskredsen bag Lynetteholm endnu mere metro end M5 i hovedstaden, og derfor vil partierne sætte en undersøgelse af nye mulige metrolinjer i gang.

Det skriver Økonomiforvaltningen i Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Metrolinjerne kan for eksempel være til Nordvest/Bispebjerg, Brønshøj-Husum, Valby, Amager, Frederiksberg og Hvidovre.

Hvis der kan blive fundet ekstern finansiering, er Malmø også inde i billedet, lyder det.

Finansiering til ny infrastruktur

Med undersøgelsen bliver København og københavnerne sikret et grundigt overblik over mulige metrolinjer i fremtiden. Det er vigtigt for byens udvikling mange årtier frem i tiden, skriver forvaltningen.

Derudover bliver der også sat et arbejde i gang med at undersøge nye muligheder for at finde finansiering til ny infrastruktur i København. Det sker sideløbende med undersøgelsen af mere metro, fremgår det af pressemeddelelsen.

København lægger sig fast på ny metrolinje

Se også:

København lægger sig fast på ny metrolinje

Tidligere er metrolinjerne M1, M2 og Nordhavns- og Sydhavnsmetro primært blevet finansieret af byudvikling, passagerindtægter, direkte bidrag fra Københavns Kommune og til dels staten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Medmindre der kommer flere statslige midler fra Folketinget til kollektiv trafik, er det forventningen, at metro til den nye bydel i Østhavnen også bliver finansieret via andre kanaler.

Det vil være fra byudvikling i Østhavnen, passagerindtægter og af bidrag fra private grundejere i området og Metroselskabet.

Tunnelarbejde med høj præcision skal afhjælpe fremtidens vanvittige vandmængder

Se også:

Tunnelarbejde med høj præcision skal afhjælpe fremtidens vanvittige vandmængder

Når det er sagt, er mulighederne for finansiering af nye metro-forbindelser via byudvikling begrænset, fordi der ikke er ret mange ledige arealer tilbage i København.

Derfor er det netop centralt at undersøge mulige finansierings-modeller for mere metro, skriver Økonomiforvaltningen.

I begyndelsen af 2025

Før undersøgelserne af mere metro og finansieringsmuligheder kan blive sat i gang, skal de formelt blive besluttet i Borgerrepræsentationen i juni, hvor også de cirka 2,5 millioner kroner til undersøgelserne skal bevilliges, lyder det.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Undersøgelsen af mere metro bliver gennemført af Metroselskabet, mens undersøgelsen af nye muligheder for finansiering bliver gennemført af Økonomiforvaltningen.

Begge undersøgelser er efter forventningen klar i begyndelsen af 2025, fremgår det af pressemeddelelsen.