Lyt til artiklen:

Rørledninger har pumpet 337.000 tons sand ind til arbejdsplatform

00:00
Hastighed: ???x
02:52

Abonnementsartikel

Et sandsugerskib spillede en central rolle i leveringen af de store mængder sand, der nu udgør en væsentlig del arbejdspladsen til den kommende tunnel.

52 dages seriøs sandpumpning- og leverance af sand i døgndrift sluttede for ganske nylig i Svanemøllebugten i København.

Det stod skibet Ask R for, som sejlede sandet fra Køge Bugt og Faxe Bugt for til sidst at aflevere det i havnen, hvor Nordhavnstunnelen mellem Østerbro og ydre Nordhavn skal være.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-2
Den sidste sandleverance blev sejlet ind sidst i august. Foto: Vejdirektoratet.

- Sådan en rundtur tog omkring 10 timer. Det tog en time til halvanden at tømme skibet, og så sejlede det tilbage igen. Skibet kom her to gange i døgnet, syv gange om ugen.

- Det gik rigtig godt, fortæller MT Højgaard Danmarks projektdirektør Michael Thulstrup til Maskinteknik.

I alt blev det til 99 sejlture for skibet, som sammenlagt har pumpet omkring 337.136 tons sand ud i den tidligere lystbådehavn.

Suger sand i tonsvis

Det er MT Højgaard Danmark A/S og belgiske N.V. BESIX S.A., BESIX - MTH JV, som bygger tunnelen for Københavns Kommune og By & Havn. Vejdirektoratet er bygherre.

Skibet Ask R, som leverende sandet, tilhører Rohde Nielsen, som var underentreprenør på denne del af opgaven.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Skibet er en "suction dredger" (sandsuger red.) og kan suge cirka 3.400 tons sand op fra havbunden ved hjælp af nogle lange rør, fortæller projektdirektøren.

Sandsugeren pumpede sandet ud i den del af Svanemøllehavnen, hvor der bliver byggeplads, og på den måde begyndte den nye arbejdsplatform så småt at tage form.

rich-media-4
Omkring 337.136 tons sand er pumpet ud i den tidligere lystbådehavn. Foto: Vejdirektoratet.

Herefter kan arbejdet med etablering af byggegrube for tunnelen begynde. Betonarbejder for selve tunnelen er planlagt med opstart til april næste år, og tunnelen bliver støbt in-situ.

De næste faser

Den sidste sandleverance blev sejlet ind sidst i august, og dermed har projektets entreprenører nu fast grund under sikkerhedsskoene til de næste opgaver.

- Så vi har simpelthen fyldt en del af Svanemøllehavnen op med sand, så vi har et sted at arbejde, siger Michael Thulstrup.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-6
I alt blev det til 99 sejlture for sandsugerskibet Ask R. Foto: Vejdirektoratet.

I de næste uger vil gravemaskiner og dumpere fordele sandet ordentligt ud, så projektets næste faser kan begynde.

- I oktober mobiliserer vi rammemaskiner til installation af indfatningsvægge omkring byggegruben. Indfatningsvæggene er projekteret med jern-spunsprofiler med vægankre til afstivning, slutter projektdirektøren.

rich-media-7
Den kommende tunnel skal forbinde Østerbro med ydre Nordhavn. Foto: Vejdirektoratet.

Den 1,4 kilometer lange Nordhavnstunnel skal efter planen være klar til brug i 2027.