Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Rørledninger har pumpet 337.000 tons sand ind til arbejdsplatform
Abonnementsartikel
Et sandsugerskib spillede en central rolle i leveringen af de store mængder sand, der nu udgør en væsentlig del arbejdspladsen til den kommende tunnel.
52 dages seriøs sandpumpning- og leverance af sand i døgndrift sluttede for ganske nylig i Svanemøllebugten i København.
Det stod skibet Ask R for, som sejlede sandet fra Køge Bugt og Faxe Bugt for til sidst at aflevere det i havnen, hvor Nordhavnstunnelen mellem Østerbro og ydre Nordhavn skal være.
- Sådan en rundtur tog omkring 10 timer. Det tog en time til halvanden at tømme skibet, og så sejlede det tilbage igen. Skibet kom her to gange i døgnet, syv gange om ugen.
- Det gik rigtig godt, fortæller MT Højgaard Danmarks projektdirektør Michael Thulstrup til Maskinteknik.
I alt blev det til 99 sejlture for skibet, som sammenlagt har pumpet omkring 337.136 tons sand ud i den tidligere lystbådehavn.
Suger sand i tonsvis
Det er MT Højgaard Danmark A/S og belgiske N.V. BESIX S.A., BESIX - MTH JV, som bygger tunnelen for Københavns Kommune og By & Havn. Vejdirektoratet er bygherre.
Skibet Ask R, som leverende sandet, tilhører Rohde Nielsen, som var underentreprenør på denne del af opgaven.
- Skibet er en "suction dredger" (sandsuger red.) og kan suge cirka 3.400 tons sand op fra havbunden ved hjælp af nogle lange rør, fortæller projektdirektøren.
Sandsugeren pumpede sandet ud i den del af Svanemøllehavnen, hvor der bliver byggeplads, og på den måde begyndte den nye arbejdsplatform så småt at tage form.
Herefter kan arbejdet med etablering af byggegrube for tunnelen begynde. Betonarbejder for selve tunnelen er planlagt med opstart til april næste år, og tunnelen bliver støbt in-situ.
De næste faser
Den sidste sandleverance blev sejlet ind sidst i august, og dermed har projektets entreprenører nu fast grund under sikkerhedsskoene til de næste opgaver.
- Så vi har simpelthen fyldt en del af Svanemøllehavnen op med sand, så vi har et sted at arbejde, siger Michael Thulstrup.
I de næste uger vil gravemaskiner og dumpere fordele sandet ordentligt ud, så projektets næste faser kan begynde.
- I oktober mobiliserer vi rammemaskiner til installation af indfatningsvægge omkring byggegruben. Indfatningsvæggene er projekteret med jern-spunsprofiler med vægankre til afstivning, slutter projektdirektøren.
Den 1,4 kilometer lange Nordhavnstunnel skal efter planen være klar til brug i 2027.