Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Bobcat overrasker: Stenderup styrer brandet mod salgsrekord
Abonnementsartikel
Kunderne river nærmest Bobcat væk, efter den sønderjyske maskinhandel har overtaget forhandlingen.
Starten på tilværelsen som dansk importør af Bobcat har mere end levet op til forventningerne for Stenderup, der fik den status 1. marts i år. Det fortæller Troels S. Jensen, som er administrerende direktør og medindehaver af den sønderjyske maskinhandler.
- Det er kommet lidt bag på mig, hvor stort et brand det egentligt er, siger han og fortsætter:
- Det lyder lidt utroligt. Men Gehl og mange af vores andre maskiner er det kun folk i branchen, der kender. Selv en treårig kender Bobcat, siger han med et smil.
Halvandet års forberedelser
Den gode start står i skarp kontrast til processen med at få Bobcat-kontrakten i hus. Forhandlingerne tog halvandet år, hvor topcheferne hos Bobcat på daglig basis stillede indgående spørgsmål til maskinforretningen og krævede dokumentation for alt.
- Den lange proces mod at blive forhandler har gjort opstarten lettere, fordi vi var så velforberedte og havde en klokkeklar plan for alt, siger medejeren.
Selvom processen i perioder var opslidende, så har effekten været så stor, at den har inspireret tilgangen til hele Stenderups forretning.
- Jeg har taget erfaringerne med mig, så vi laver en grundigere forretningsplan med tydelige KPI'er (Key Performance Indikators er måltal for hvordan forskellige elementer præsterer red.), fortæller han.
Omsætning gearer op
Salgstallene viste allerede efter små seks måneder, at Bobcat får et rekordgodt år i Danmark målt på antallet af solgte maskiner.
Stenderup mærker også tydeligt, at man har fået det populære mærke i hus på omsætningen. Den er steget med omkring 45 procent det første halvår af 2023.
- Det er Bobcat, der virkeligt slår igennem der, siger Troels S. Jensen.
Især minigraverne på et til to tons er blandt bestsellerne. Der ligger det store marked, understreger den administrerende direktør.
Afgørende eftermarked
For Stenderup er Bobcattene langt fra sendt og glemt i systemet, når de bliver solgt. Det er både en garanti, de har givet den amerikanske koncern og kunderne herhjemme.
- Vi holder det, vi lover. Og vi er meget fokuserede på service og reservedele. Det har vi med fra landbruget, siger Troels S. Jensen og fortsætter:
- Maskinerne skal være 100 procent i orden, så vi kører også gerne ud og laver service på de små maskiner.
For nogle forhandlere kan det være svært, at få det til mere end lige at løbe rundt, når man kører langt for at lave service på de mindste maskiner. Det har Stenderup løst.
- Vi har volumen med, og det hænger fint sammen for os både hos store og mindre kunder. Vi er i gennemsnit ude to til fire gange om året, alt efter hvor meget de kører, siger han.
Tipper om service
Stenderup har GPS-trackere på alle maskiner, som de har servicekontrakter på. For maskinerne brokker sig jo ikke, når de trænger til service.
Derfor kontakter Stenderups værkfører virksomhederne, når maskinerne trænger til en kærlig hånd, så ejerne bliver opmærksomme på behovet. Samtidig får de et tilbud om at få besøg af Stenderup til service indenfor kort tid.
- Her er det ligegyldigt for os, om de er i Skagen eller Hillerød, smiler direktøren.
El- og teleskoplæssere stikker af
Udover Bobcat oplever Stenderup også, at markedet for elmaskiner for alvor har taget fart i år.
- Interessen for el-maskiner har altid været stor, men det faktiske salg har aldrig været på samme niveau som interessen. For fem måneder siden var markedet klart. Nu er det virkeligt kommet hul igennem, siger han.
Det er både de helt store virksomheder, der gerne vil markere sig på bæredygtighed og de mindre entreprenører, der har opgaver i Aarhus og København, som i visse projekter og områder stiller krav om elmaskiner.
Samtidig er der også blevet stor efterspørgsel på teleskoplæssere.
- Begge typer maskiner er noget af det, vi satser meget på den næste tid, siger Troels S. Jensen.