Lyt til artiklen:

Forlængelse af ringvej sker med certificeret slaggegrus i vejkassen: Her er erfaringerne

00:00
Hastighed: ???x
05:51

Abonnementsartikel

27.000 tons certificeret slaggegrus erstatter 35.000 tons jomfruelige råstoffer i et anlægsprojekt på Sjælland.

Overtryk og filtrer i gravemaskinernes kabiner sikrer arbejdsmiljøet ved at forhindre partikler i at nå ind til maskinførerne.

Uden for ruderne - nede i jorden - går arbejdet ud på at færdiggøre sidste etape af forlængelsen af Skagerakvej i Holbæk Kommune.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I gravemaskinernes skovle ligger der ikke stabilgrus, men certificeret slaggegrus. Det skal udgøre vejkassen på den 2,2 kilometer lange strækning.

- Lige nu er vi meget tæt på at have indbygget al den slagge, vi skal bruge. Vi har skrabet al råjorden af og lavet vejtracéet derude.

- Nu er vi i gang med at lave vejkassen, og vejkassen består i dette tilfælde af 100 procent certificeret slaggegrus, fortæller Lars Brandt Christensen, senior projektleder i Holbæk Kommune, til Maskinteknik.

Vi kan godt mærke, at det her er noget, der har fået utroligt meget opmærksomhed.

Lars Brandt Christensen, senior projektleder i Holbæk Kommune.

Certificeringen landede tidligere i år, og siden har Holbæk Kommune valgt at bruge produktet.

Selvom slaggegruset er et forurenet produkt, kan kommunen se dets mange fordele. Det er bygherren ikke ene om, og senior projektlederen spår, at de ikke bliver de sidste til at bruge det.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er rigtigt mange af vores kollegaer rundt omkring i landet, der har været ude at se projektet. Også fra udlandet, Sverige blandt andet. De er meget også nysgerrige. Så vi kan godt mærke, at det er noget, der har fået utrolig meget opmærksomhed, siger han.

Stammer fra brændt affald

Slagge er det restprodukt - mere eller mindre i form af aske - som forbrændingsanlæggene står tilbage med, når blandt andet affald fra produktion, byggeaffald og husholdningsaffald er blevet brændt.

Den Københavnsbaserede miljøvirksomhed Afatek er sat i verden for at nyttiggøre slagge og fjerner de alt det i slaggen, der ikke er blevet brændt. Heriblandt metaller.

Når det er gjort, og metallet er sendt til genanvendelse, er der kun aske tilbage. Det bliver bagefter knust ned i mindre fraktioner.

rich-media-4
Forlængelsen af Skagerrakvej er færdig ved årsskiftet. Foto: Holbæk Kommune.

Resultatet er slaggegrus til bærelag i vejbyggeri.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det konkrete materiale fra Afatek er godkendt af Vejdirektoratet, miljøgodkendt og er blevet certificeret af Teknologisk Instituts certificeringsorgan, Dancert. Det giver produktgaranti.

Materialet optager CO2

Projektet på Skagerakvej bruger 27.000 tons slaggegrus i stedet for 35.000 tons stabilgrus, hvilket også indebærer en økonomisk besparelse. Derudover svarer slaggegruset til 155.000 tons affald. Det er omkring fem års affald i Holbæk Kommune.

Et af materialets andre egenskaber er, at det optager CO2 fra atmosfæren. Det fortsætter slaggegruset med, selvom det bliver indbygget i vejen, ligesom materialet binder andet til sig, herunder tungmetaller.

Slaggegrus i Lynetteholms jordtransportvej skal nedbringe CO2-aftryk i fremtidens vejbyggeri

Se også:

Slaggegrus i Lynetteholms jordtransportvej skal nedbringe CO2-aftryk i fremtidens vejbyggeri

- Det bliver bundet utrolig godt i materialet på grund af den her karbonisering, der fungerer ligesom en lim, og det er den samme proces, som gør, at det et godt bæremateriale, siger Lars Brandt Christensen og fortsætter:

- Så det er derfor, vi er sprunget ud i det og er rigtig glade for det også. Vi er stolte at, at vi har sådan et projekt. Vi får også en bedre vej ud af det.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Klarer vådt vejr

Men slaggegrus er også et forurenet materiale, og det sætter nogle krav til arbejdsmiljøet.

- For det første så vander vi det, så det ikke støver så meget.

- Vi får også leveret det med en vis fugtighed, da det, ligesom grus, ikke må blive for tørt, når det bliver komprimeret. Det positive er så, at det er meget nemmere at indbygge, hvis det bliver meget vådt, siger senior projektlederen.

rich-media-8
Vejkassen er den første i kommunen med certificeret slaggegrus. Foto: Holbæk Kommune.

Samtidig er anlægsentreprenørernes maskiner tilpasset til opgaven, ligesom strækningen bliver kortlagt som forurenet og har den nødvendige afstand til grundvandsspejl og drikkevandsboringer.

Derudover må det ikke ligge som en grusvej, og derfor skal der en asfaltbelægning på med det samme.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Slaggegruset er behandlet i projektets VVM/miljøkonsekvensrapport og bliver indbygget i henhold til restproduktbekendtgørelsen og overholder alle krav i miljølovgivningen.

rich-media-10
Anlægsprojektet tog sin begyndelse i juni i år. Foto: Holbæk Kommune.

Men til trods for at produktet er forurenet, hører bygherre, at anlægsentreprenørerne er meget glade for at arbejde med materialet.

- Slaggegrus kræver også mindre arbejde at komprimere. Man kan faktisk køre på det med en fuldt lastet lastbil lige så snart, man har kørt det ud med bulldozer, inden man har tromlet det. Så man kan faktisk køre ud på det med den næste lastbil og tippe af, siger Lars Brandt Christensen og fortsætter:

- Det er et meget skarpkornet materiale, og det gør, at det binder sig rigtig godt. Det bliver næsten som beton at køre på.

Snart færdige

Senior projektlederen anslår, at anlægsentreprenørerne på strækningen, Brdr. Henriksen fra Tuse, i øjeblikket er 80-90 procent med indbygningen af det certificerede slaggegrus. Dermed varer det ikke længe, før vejen er klar til brug.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Forbrændingsslagge skal bære nye ladeparker på Sydsjælland

Se også:

Forbrændingsslagge skal bære nye ladeparker på Sydsjælland

Vejkassen er den første i kommunen med certificeret slaggegrus. Men med den opmærksomhed projektet har fået fra nær og fjern, kan det være, at endnu flere vil gøre brug af materialet.

- Så jeg tænker også, at det her er noget, vi kommer til at se meget mere til. Så længe vi har slagge tilgængeligt, skylder vi da at bruge det. Om ikke andet for de råstofbesparende effekter, man får ud af det, siger Lars Brandt Christensen.