Abonnementsartikel

Metroselskabet indgår forlig med anlægsentreprenøren på Cityringen, CMT.

Efter måneders intense forhandlinger er rammen lagt for et forlig, der skal sikre, at Cityringen kan åbne som planlagt i juli 2019 og sætte skub i det standsede arbejde med at indrette stationer. Det oplyser Metroselskabet i en pressemeddelelse.

Gennem det seneste år er hovedentreprenøren på Cityringen, Copenhagen Metro Team (CMT), kommet med en lang række ekstra krav om merbetaling på i alt 7,5 milliarder kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Med forliget får entreprenøren 850 millioner kroner. Det betyder, at Cityringens pris stiger med knap fire procent. Entreprenøren får desuden en likviditetsbro. Entreprenøren får ansvaret for at sikre, at Cityringens tidsplan kan fastholdes.

Entreprenøren CMT trækker med forliget halvdelen af kravene tilbage, mens Metroselskabet afviser resten af kravene. Der indføres lofter for, hvad entreprenøren kan få udbetalt ved en eventuel voldgift eller fremtidige krav.

Bedste rammer

Metroselskabets bestyrelse har fået godkendelse fra selskabets ejere til at indgå forliget, der finansieres inden for selskabets egne reserver og gennem rente- og inflationsbesparelser.

- Vi har valgt at indgå dette forlig, fordi det er en god løsning for Cityringen og Metroselskabet. Med aftalen får vi taget hånd om en række store risici. Vi fastholder åbningen i juli 2019 til gavn for både kunder og naboer. Og så får vi afregnet for ekstra udgifter, vi kan have været medansvarlige for på grund af nye miljø- og støjkrav, en længere godkendelsesproces af tegninger og beregninger og snævre arbejdsforhold på byggepladserne, siger Metroselskabets bestyrelsesformand Jørn Neergaard Larsen. Han fortsætter:

- Vi har med forliget fået fjernet de største risici. Dermed får vi skabt de bedst mulige rammer for at kunne åbne til tiden og levere det store løft af den kollektive transport, som Cityringen er. Det betyder, at vi undgår at miste store passagerindtægter og have flere udgifter til en længere byggeperiode.