Abonnementsartikel

Købte ny Hitachi læsser for at være med til at bygge Novozymes nye Innovation Center i Lyngby.

Alt i alt har enzymproducenten Novo købt en 140.000 kvadratmeter stor grund på Dyrehavegårds Jorder i Kgs. Lyngby. Her skal det nye Novozymes Innovation Campus danne ramme om forskningslaboratorier, et læringscenter for skoler og studerende, samt en café og et teater.

Der er store forventninger til projektet, som forventes at skabe op mod 2.000 nye arbejdspladser i Lyngby-Taarbæk Kommune. Selve byggeriet bliver tæt og lavt, så det passer ind i det grønne område.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mange opgaver

Selv har jeg bemærket, at jeg ikke er nær så træt som før, og det tror jeg skyldes det lave støjniveau i kabinen.

Thomas Bach

Med til projektet er Svebølle Entreprenør og Maskinudlejning og maskinfører Thomas Bach, som betjener den nyindkøbte Hitachi ZW220-6 læsser. Båden den og Thomas Bach bliver i praksis udlejet til NCC, og foreløbigt har han kørt i den i godt 400 timer. Maskinen er en 21 tons læsser, som primært bruges til at lægge sand omkring bygninger, og den er valgt ud fra, det en rigtig god allround maskine, som hverken er for stor eller for lille.

- Der er mange forskellige opgaver at tage fat på ved dette byggeri. Når jeg ikke lægger sand ud, læsser jeg blandt andet dumpere. Og skal materialer fra en opbrudt vej køres op i en stak, der skal laves plads til en bæltekran eller der skal flyttes nogle jernplader, er det i reglen mig, der klarer de opgaver, siger Thomas Bach.

Én knap er lig tre funktioner

I den forholdsvis korte tid, som Thomas Bach har kørt med maskinen, har han bedt H.P. Entreprenørmaskiner A/S om at få foretaget nogle få ændringer. Det har primært været, at han ved hjælp af én knap, nu kan få maskinen til at udføre tre funktioner. Set fra Thomas Bachs sæde ser brændstoføkonomien positiv ud. Forbruget varierer naturligvis meget efter belastningen og køreforholdene og AdBlue systemet har vist sig at være uproblematisk.

- Udsynet fra førerpladsen er godt. Fra mit sæde kan jeg se bagenden hele tiden, men jeg har også et bakkamera. Selv har jeg bemærket, at jeg ikke er nær så træt som før, og det tror jeg skyldes det lave støjniveau i kabinen, fortæller Thomas Bach.